Steeds meer uitzendorganisaties in Nederland hebben hun interne collega’s de opdracht gegeven om thuis te werken. Sommige uitzendorganisaties kiezen er voor om in zogenaamde ploegen te werken. Dat betekent dat dat teams worden opgedeeld in groepen. Hierdoor ontstaat een A-team en een B-team. Deze ploegen werken om de beurt thuis en op de uitzendvestiging. Zo blijft de uitzendvestiging altijd open alleen is de bezetting van de uitzendorganisatie feitelijk wel gehalveerd. De ene helft van de bezetting van de uitzendorganisatie werkt thuis op het moment dat de andere helft werkt op de vestiging.
Door te werken in ploegen wordt het aantal contactmoment tussen personeel onderling beperkt. Dat is een goed middel om de kans op besmettingen op het uitzendbureau te voorkomen. Daarnaast wordt door het management van uitzendbureaus gewezen op de anderhalvemetermaatregel. Deze maatregel is natuurlijk ook van toepassing buiten de uitzendorganisatie. Intakegesprekken worden digitaal via een videoverbinding gedaan of op de vestiging achter een scherm zodat het virus zich minder gemakkelijk kan verspreiden.
Hoewel het thuiswerken de komende tijd door de overheid wordt benadrukt is het onduidelijk hoe lang deze periode precies gaat duren. Het is duidelijk geworden dat het aantal besmettingen toeneemt als men geen maatregelen neemt. Daarom zijn extra maatregelen weer nodig en noodzakelijk. Niet alleen uitzendbureaus maar ook winkels en andere ruimten die publiekelijk toegankelijk zijn hebben hun coronamaatregelen als het goed is verder verscherpt.