Technisch personeel zoeken eind mei 2016

De meeste teksten op deze website gaan over de techniek. Daarnaast zijn er ook veel teksten gepubliceerd over de ontwikkelingen op de technische arbeidsmarkt. Deze ontwikkelingen zijn in een jaar tijd enorm veranderd.  Aan het begin van 2015 was er nog volop bouwpersoneel beschikbaar op de arbeidsmarkt.  Ook installatiemonteurs en elektromonteurs konden moeilijk werk vinden. Dit werd vanaf halverwege 2015 wel anders.  De bouwsector trok aan en er werden veel werknemers aangenomen in de woningbouw en utiliteitsbouw.  Omdat veel bedrijven nog weinig zicht hadden op de opdrachtenstroom aarzelden ze om rechtstreekse contracten aan te bieden. Timmermannen, installatiemonteurs, elektromonteurs en overig bouwpersoneel werd daarom veel ingeleend van uitzendbureau’s.

Meer technische uitzendkrachten

De technische uitzendbureau’s in Nederland maakten daarom in 2015 een groei door in hun personeelsbestand.  Dit resulteerde in een groei in omzet en marge. Dat is een logisch gevolg van een stijging in het aantal uitzenduren. Toch maakten bepaalde sectoren in de techniek nog niet zo’n sterke groei door. Hierbij kan je denken aan de werktuigbouwkunde, de zuiveltechniek en de industrie.  In 2016 maakten ook deze sectoren een groei door. Er wordt meer technisch personeel aangenomen in de metaaltechniek. Ook hierbij worden veel technische uitzendbureau’s ingeschakeld.

Technisch personeel zoeken

De vraag voor veel technische uitzendbureau’s is nu: “waar moet je technisch personeel zoeken?”. Het lijkt er namelijk op dat bijna al het technische personeel al werk heeft. Alle ervaren krachten die op vacaturebanken staan hebben binnen een week passend werk in de techniek. Men moet zich dus richten op verborgen werklozen. Dit zijn jongeren die net van school komen en ouderen die niet actief meer zoeken naar werk. Deze groepen moeten doot technische uitzendbureau’s in kaart worden gebracht. Ook zijn er via reïntegratiebureaus en het UWV vaak nog beschikbare techneuten te vinden die moeilijk aan het werk kunnen komen omdat ze moeite hebben met solliciteren.

Werkt social media?

Het is natuurlijk ook bekend dat sociale media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn effectieve middelen zijn om mensen te werven. Toch werken deze vormen van sociale media niet altijd even goed bij uitvoerende technische werknemers.  Zij zittennin de praktijk weinig achter de computer en kunnen nog het beste per telefoon worden benaderd. Techneuten zijn overigens wel goed te bereiken via persoonlijke netwerken via vrienden of kennissen.  Als die positief zijn over een technisch uitzendbureau kan dat uitzendbureau nieuwe kandidaten vanuit de zogenaamde mond tot mond reclame verwachten.

Laat je vinden

Een uitzendbureau moet niet alleen op zork gaan, men moet zich ook laten vinden. Een goed vindbare internetsite met relevante overzichtelijke informatie is een goede presentatie voor een technisch uitzendbureau (overigens voor elk uitzendbureau). Veel werkzoekenden gaan namelijk zelf op zoek naar werkgevers en uitzendbureau’s die het beste aansluiting bieden op hun wensen en beroepsgroep. Uitzendbureau’s moeten daar op inspelen.