Staalproducent Kobe Steel geeft meer informatie over fraude op woensdag 11 oktober 2017

Kobe Steel kwam deze week in het nieuws vanwege een fraudeschandaal. Het bedrijf zou producten aan klanten hebben verstrekt waarvan de samenstelling niet geheel conform afspraak was. Daardoor zouden klanten niet kunnen vertrouwen op de belastbaarheid en constructieve stevigheid van de metaalproducten die ze van Kobe hebben gekocht. Het ging toen om aluminium en koperproducten die klanten van Kobe Steel hadden gekocht. Kobe had van deze producten gegeven over de stevigheid en levensduur vervalst. Inmiddels heeft de staalproducent bekend gemaakt dat ook de gegevens over ijzerpoeder niet juist zijn.

Klanten van Kobe Steel
Kobe Steel heeft bekend gemaakt dat haar producten aan zo’n tweehonderd afnemers zijn verkocht. In totaal zou voor 20.000 aan metaal zijn verkocht waarvan de gegevens niet juist zijn. Kobe maakte de namen van de klanten die het gefraudeerde metaal hebben ontvangen niet bekend. Wel werd in de Japanse media bekend gemaakt dat het onder meer om klanten in de vliegtuig- en automobieldivisie van Mitsubishi Heavy Industries zou gaan. Verder zouden ook grote concerns als Boeing, Toyota, Nissan en Subaru behoren tot de klantenlijst van Kobe Steel. Deze bedrijven controleren op dit moment de veiligheid van de producten die ze hebben vervaardigd.

Japanse industrie onder druk
Fraude is zeer slecht voor het imago van een bedrijf. Ook Kobe Steel merkt de gevolgen van haar frauduleuze beleid aan de waarde van haar aandelen. Op de beurs in Tokio kreeg dit aandeel zware klappen. Dinsdag 10 oktober 2017 daalde het aandeel al met 22 procent van haar beurswaarde. Daar kwam woensdag 11 oktober 2017 nog ongeveer 20 procent bovenop. De Japanse industrie kan deze schandalen niet goed gebruiken. Het is een nieuwe klap voor de Japanse industrie. De afgelopen tijd zijn er in de Japanse industrie steeds meer grote zorgen over kwaliteitscontroles en inspecties. Eerder moest Nissan ongeveer 1,2 miljoen auto’s terugroepen. Deze terugroepactie werd ingevoerd omdat deze auto’s gecontroleerd zouden zijn door ongekwalificeerde technici. Verder bleek dat  Mitsubishi Motors gesjoemeld te hebben met brandstoftesten.