Sportwagenfabrikant Spyker is in 2015 voorlopig nog in surseance

Op vrijdag 22 mei 2015 deed de rechtbank in Lelystad uitspraak over  een regeling om schuldeisers van Sportwagenfabrikant Spyker tegemoet te komen.  Omdat de rechtbank niet akkoord ging met de voorgestelde regeling blijft Spyker voorlopig nog in surseance. De reden waarom de surseance aanblijft heeft ge maken met het feit dat één van de schuldeisers niet ingestemd heeft met het voorstel van Spyker. In een zitting krijgt deze schuldeiser de komende weken de kans om zijn bezwaren bekend te maken. De datum hiervoor moet nog worden vastgesteld.

Eind 2014 werd Spyker failliet verklaard. Dit faillissement werd in een hoger beroep vernietigd. In plaats van een faillissement kreeg Spyker uitstel van betaling, wat ook wel  surseance wordt genoemd. Spyker-topman Victor Muller wist op het laatste moment nog een investeerder te vinden. Deze investeerder heeft 4,3 miljoen euro geïnvesteerd in Spyker. Er wordt gekeken naar mogelijkheden om een samenwerking te realiseren tussen Spyker en een Amerikaanse partner. De nieuwe organisatie moet zich dan richten op het fabriceren van elektrische auto’s.

Er werd een voorstel gedaan voor een zogenoemd crediteurenakkoord. Dit voorstel kreeg de steun van de meeste schuldeisers ondanks het feit dat veel crediteuren een behoorlijk deel van hun geld niet zullen ontvangen. Het uitspreken van een faillissement is echter nog minder gunstig voor de schuldeisers omdat in dat geval de meeste schuldeisers helemaal geen geld ontvangen.

Reactie van Technisch Werken
Spyker is een bijzonder automerk met een uniek karakter. Het merk produceerde per jaar maar een paar auto’s in verhouding tot andere grote automerken. Spyker probeerde met de overname van automerk Saab een bredere markt aan te boren maar dat was geen succes. Ook een mislukt avontuur in de Formule 1 zorgde er voor dat het bedrijf veel geld verloor. Elektrische auto’s lijken een redelijke toekomst te hebben maar de productie van elektrische auto’s is nog geen garantie voor succes in de auto-industrie. Als men alleen elektrische auto’s produceert is men in de autobranche ook kwetsbaar als er succesvollere vervangende energiebronnen worden gebruikt voor de aandrijving van auto’s.