Het laden van een elektrische auto kost veel meer tijd dan het tanken van een benzine-, diesel- of lpg-auto. Voor het opladen van elektrische auto’s worden laadpalen gebruikt. Deze laadpalen zijn momenteel beperkt beschikbaar daarom wordt opgeroepen tot een sociaal gebruik van elektrische oplaadpunten voor auto’s. De afgelopen tijd worden iets meer elektrische auto’s verkocht. Vooral aan het einde van 2018 was er duidelijk een groei merkbaar in het aantal verkochte elektrische auto’s in Nederland.
Doordat er meer elektrische auto’s aan het verkeer deelnemen wordt het ook drukker rond de oplaadpunten voor deze voertuigen. Automobilisten die eigenaar zijn van een elektrische auto moeten soms op elkaar wachten als ze de accu’s van hun elektrische auto willen opladen. Dat kan voor vervelende situaties zorgen als mensen lang moeten wachten. Een oplaadpunt voor elektrische auto’s moet niet als parkeerplaats worden gebruikt. Dat is het gevaar van de oplaadpunten namelijk. Men kan het oplaadpunt met bijbehorende plek gebruiken als goedkope parkeerplaats terwijl andere mensen moeten wachten tot ze hun auto daar kunnen opladen.
Daarom wordt sociaal laden aangemoedigd in Nederland. Er is hiervoor een speciale applicatie ontwikkeld waarmee sociaal laden wordt bevordert. Doormiddel van deze app krijgt iemand die een elektrische auto heeft opgeladen een pushnotificatie als de accu is volgeladen. Zodra de automobilist van de elektrische auto ziet dat zijn of haar auto is opgeladen kan deze de auto verplaatsen zodat iemand anders zijn of haar auto kan opladen. Dit systeem zal overdag prima werken maar s’nachts wordt het lastig om een auto te verplaatsen van een oplaadpunt. Dan zou men bijvoorbeeld uit bed moeten om de auto te verzetten en daar hebben veel mensen geen zin in.