In Nederland gaan zeven snelgroeiende bedrijven een pilot in het leven roepen waarin ze onderling personeel gaan uitwisselen. Op die manier hopen ze hun personeelsvraagstukken op te lossen. Ze hebben momenteel te maken met problemen om alle posities binnen hun bedrijven te voorzien van gekwalificeerd personeel. De pilot werd op maandag 13 februari 2017 bekend gemaakt door de ondernemersorganisaties MKB-Nederland en Port4Growth. Deze organisaties werkten daarvoor nog samen met Brunel en Pink Elephant.
Pilot personeel uitwisselen
Uiteraard hopen de organisaties dat de pilot succesvol zal verlopen. Het is de bedoeling dat er een groot digitaal platform wordt ontwikkeld waarop snelgroeiende ondernemingen in Nederland elkaar kunnen treffen en kunnen samenwerken op het gebied van personeelsbehoefte. De zeven bedrijven die aan de huidige pilot meedoen zijn internationaal actief. De gaan onderling ongeveer tweehonderd werknemers aan elkaar uitwisselen. Dit gebeurd in verschillende functiegroepen. De werknemers worden bij andere bedrijven aan het werk gezet op vrijwillige basis. Hun oorspronkelijke werkgever houdt de werknemers op de loonlijst. Door de uitwisseling worden niet alleen personeelsvraagstukken opgelost. De bedrijven kunnen ook van elkaars kennis profiteren. Er worden namelijk vooral werknemers uitgewisseld met specifieke kennis en ervaring. Ook werknemers die niet beslist fulltime in een organisatie nodig zijn worden uitgewisseld.
De eerste periode van de pilot zal duren tot aan de zomer van 2017. Daarna zal het effect worden geëvalueerd. Als na de evaluatie blijkt dat de pilot de gewenste resultaten heeft kan het aantal deelnemende bedrijven verder worden uitgebouwd.
Kennis tekort
Directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland geeft aan dat er een tekort is aan gekwalificeerde mensen bij veel groeiende bedrijven. Dit is een van de grootste belemmeringen voor groeibedrijven. Ook zogenaamde startups merken dat het moeilijk is om aan gekwalificeerd personeel te komen. Startups zijn jonge startende bedrijven die zich onderscheiden van andere bedrijven omdat ze vernieuwende innovatieve producten en oplossingen op de markt zetten. Startups zouden groeibedrijven kunnen worden indien de startup succesvol is.