Shell gaat vanaf 2021 in totaal 1400 snelladers plaatsen bij bouwmarkten in Nederland

Het olie- en gasbedrijf Shell wil vanaf 2021 honderden snelladers gaan plaatsen bij bouwmarkten in Nederland en België. Het zou gaan om locaties bij Gamma’s en Karwei. Het plaatsen van snelladers is goed nieuws voor mensen die een elektrische auto hebben of overwegen om een elektrische auto aan te schaffen. Toch is elektrisch rijden pas echt duurzaam als de elektrische stroom die gebruikt wordt ook daadwerkelijk op een duurzame manier is opgewekt. Shell weet dit en heeft daarom aangegeven dan de elektrische stroom die bij de snellaadpunten kan worden afgenomen 100 procent duurzaam is. Het gaat dus om zogenaamde groene stroom. De investering in de snelladers zal miljoenen euro’s kosten volgens een woordvoerder van Shell.

Meer laadstations voor elektrische auto’s

De geplande 1400 snelladers zouden het Nederlandse snelladernetwerker aanzienlijk uitbreiden. Op dit moment zijn er in totaal ongeveer 200 snelladers in Nederland aangebracht die verspreid zijn over verschillende tankstations langs de snelwegen. In zowel Nederland als België zijn bouwmarkten van GAMMA en Karwei aanwezig. In totaal gaat het om 380 winkels. Hiervan staan er 300 in Nederland. De komende jaren zullen regelmatig snelladers worden geplaatst bij deze locatie. Door de snelladers kunnen elektrische auto’s snel opgeladen worden. Daarvoor is natuurlijk een overeenkomst gesloten tussen Shell en Intergamma, het moederbedrijf van GAMMA en Karwei. De snelladers zullen worden aangebracht op de parkeerterreinen van de bouwmarkten.

Van fossiele energie naar duurzame energie

Voor Shell is de investering in snelladers ook een investering in de duurzaamheid. Deze organisatie probeert zich de afgelopen tijd te ontworstelen van het imago als fossiele energieleverancier. In plaats daarvan wil Shell steeds meer bekend staan als organisatie die duurzaam energie produceert en levert. Voordat het zover is zal Shell wel behoorlijk wat investeringen moeten doen en haar beleid aanzienlijk moeten veranderen. In plaats van investeringen uit aardolie en aardgas moet Shell steeds meer geld weten te verdienen uit windmolenparken en wellicht ook uit zonne-energie. De levering van energie zou Shell onder andere doormiddel van laadpalen willen realiseren. In 2025 wil Shell wereldwijd een half miljoen laadpalen hebben. In 2030 moet dit aantal gegroeid zijn naar 2,5 miljoen.