Scheepsbouw herstelt in 2018

Scheepswerven en maritieme toeleveranciers hadden in 2017 een moeizaam jaar. Het afgelopen jaar hebben veel scheepsbouwers en andere maritieme bedrijven te maken gehad met een terugloop in het aantal orders. Daar lijkt in 2018 echter verandering in te komen. Brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) spreekt namelijk van tekenen van herstel. Dit herstel zou in de tweede helft van 2017 al merkbaar zijn geworden. Toen steeg bij een aantal bedrijven uit de sector het aantal orders weer. Deze stijgende lijn zou zich volgens de NMT in 2018 gaan voortzetten.

Scheepsbouw wereldwijd
Niet alleen in Nederland gaat het weer wat beter met de scheepsbouw, wereldwijd blijkt het beter te gaan met de bouw van schepen en andere grote maritieme producten. Het zijn nog wel tekenen van een voorzichtig herstel en niet alle bedrijven en landen merken het herstel. Wereldwijd is het aantal orders wel verdubbeld ten opzichte van het jaar 2016. In dat jaar was er ook sprake van een enorme teruggang in het aantal orders in de maritieme sector.

Personeelsbestand

In 2017 hadden de ondernemers in de maritieme branche en de scheepsbouw nog te maken met een omzetdaling van 5 procent. Daardoor kwam de omzet uit op 6,9 miljard euro. Veel bedrijven hebben wegens de terugloop aan orders ook het personeelsbestand laten krimpen. De flexibele schil maar ook de vaste kern van verschillende scheepsbouwers werd ingekrompen. De gemiddelde krimp van het personeelsbestand kwam uit op 3 procent. Daardoor kwam het aantal werknemers in de maritieme sector en de scheepsbouw uit op omgerekend 28.000 voltijdsbanen.

Het blijft knokken
De NMT is weliswaar positief over de ontwikkelingen in de sector maar is ook voorzichtig. Het zal nog een geruime tijd duren voordat de sector weer op het niveau zit van voor de financiële crisis. Dit geeft een woordvoerder van NMT aan in een reactie. Nederlandse bedrijven hebben te maken met wereldwijde concurrentie en daardoor blijft het knokken aldus de NMT.