ProRail gebruikt draadloze sensoren om winterproblemen te voorkomen in 2016

Spoorbeheerder ProRail wil er voor zorgen dat het verkeer per spoor minder hinder heeft van vorst en sneeuw. Door de weersomstandigheden in de winter heeft ProRail de laatste jaren veel last gehad. De betrouwbaarheid van de dienstregeling kwam hierdoor regelmatig in de problemen. Daarom moest ProRail een effectieve oplossing bedenken. Deze oplossing ligt volgens het bedrijf in de toepassing van draadloze sensoren.

De draadloze sensoren worden gebruikt om vorst en sneeuw waar te nemen. Ook nemen de sensoren trillingen op het spoor waar. Deze gegevens worden verzameld en doorgegeven aan de verkeersleiding. De verkeersleiding heeft daardoor een beter beeld van de kwaliteit van het spoor. Indien de informatie van de sensoren alarmerend is kan de verkeersleiding tijdig besluiten om de dienstregeling aan te passen. Dit maakte ProRail bekend na berichtgeving in De Telegraaf.

De sensoren zijn de afgelopen maanden rondom het spoort van Utrecht getest. Dit testen verliep succesvol volgens ProRail. Door het succes van deze test wil ProRail de sensoren ook op andere drukke spoortrajecten installeren. Staatssecretaris Dijksma stuurde gisteren een brief aan de Tweede Kamer. In deze brief werden maatregelen bekend gemaakt om de komende winter te voorkomen dat er problemen op en rond het spoor ontstaan vanwege de weersomstandigheden.