Proef slim stoplicht met warmtesensor voor fietsers in 2016

In Rotterdam zijn op de hoek van de Blaak en de Coolsingel  verkeerslichten geplaatst voor fietsers. Deze staan op het zogenaamde Churchillplein. De verkeerslichten functioneren prima alleen wachten er voor de verkeerslichten dikwijls veel fietsers. Er wordt veel vaker voor deze stoplichten gestopt dan dat fietsers door kunnen rijden. Dat zorgt er voor dat het verkeer niet goed doorstroomt. Men heeft een oplossing gevonden voor dit probleem: de warmtesensor.

Warmtesensor voor stoplichten
De warmtesensoren zijn door de gemeente in de vorm van speciale bolletjes op de verkeerslichten aangebracht. Deze bolletjes hebben het zelfde formaat als wasbolletjes. De warmtesensoren detecteren de lichaamswarmte van de fietsers die voor het rode licht staan te wachten. Als er veel lichaamswarmte wordt waargenomen door de warmtesensoren dan zal het verkeerslicht vaker en langer op groen komen te staan.

Wethouder Pex Langenberg benadrukt het belang van goedwerkende stoplichten en een snelle verkeersdoorstroming van fietsers. In het centrum van Rotterdam staan veel scholen en kantoren. Daardoor vindt er veel verkeer plaats in de stad, ook veel verkeer op de fiets. De gemeente van Rotterdam wil graag dat inwoners de fiets pakken voor korte afstanden. De auto moet zoveel mogelijk blijven staan. Daarom moet het fietsen in de stad wel effectiever en comfortabeler worden.

Op drukke punten moet niet alleen aandacht worden besteed aan autoverkeer maar ook aan fietsverkeer. De hoek van de Blaak en de Coolsingel in hartje Rotterdam is zeer druk, vooral in de spit. Dan rijden er naast fietsers ook auto’s en trams. Verder komt er ook veel vrachtverkeer en voetgangers. Al dit verkeer loopt, fietst en rijd door elkaar heen. Als men er voor wil zorgen dat het fietsverkeer meer doorstroming krijgt dan zal men er voor moeten zorgen dat er geen verkeersopstopping ontstaat op en rond de fietspaden in de stad.

Proef met betrekking tot warmtesensoren
De warmtesensoren zorgen er voor dat het aantal fietsers dat wacht voor stoplichten afneemt. Het feit dat de verkeerslichten voor fietsers vaker op groen staan zorgt er niet automatisch voor dat automobilisten vaker en veel langer moeten wachten aldus de wethouder. De automobilisten moeten misschien wel iets langer wachten maar ze zullen echt niet minuten langer hoeven te wachten. Op dit moment is het zo dat fietsers bij de genoemde stoplichten ongeveer twee minuten moeten wachten. Dit vindt de gemeente te lang. Door de toepassing van de sensoren zal de wachttijd voor fietsers zo’n dertig tot vijftig procent afnemen. De warmtesensor wordt op dit moment alleen nog maar toegepast op het desbetreffende verkeerslicht in Rotterdam. Dit is moment nog een proef, als deze proef slaagt zal men ook op andere plaatsen warmtesensoren toepassen.