Prijzen supermarkten nog steeds torenhoog ondanks acties supermarkten in voorjaar 2023

Supermarkten hanteren nog steeds hele hoge prijzen. Hoewel de energiekosten omlaag schieten en er in feite goedkoper geproduceerd zou kunnen worden zijn veel prijzen gestegen. Supermarkten beweren echter dat ze honderden producten goedkoper hebben gemaakt doormiddel van acties. Dit blijkt echter in de praktijk niet het geval te zijn. Inmiddels beweert supermarkt Dirk van den Broek dat het de goedkoopste supermarkt van Nederland is. Daarnaast zijn ook andere supermarkten met acties gekomen om consumenten te lokken. Hierbij kun je denken aan Jumbo, Albert Heijn, Vomar en verschillende supermarktdiscounters. In april is echter de gemiddelde prijstoename van supermarkten uitgekomen op 13,2 procent.

Prijsstijging supermarkten

Een maand daarvoor was de prijstoename nog 15,1 procent. Dit is naar voren gekomen uit cijfers die gepubliceerd zijn door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Voedingsmiddelen waren dus in april een klein beetje goedkoper geworden maar desondanks lagen de prijzen aanzienlijk hoger dan in de maand april van 2022. Retailexpert Michel Kregel noemt de prijsverlagingen volksverlakkerij. In een toelichting geeft hij aan: “Heel veel producten zijn in het afgelopen jaar duurder geworden. Dan lijkt een korting van 20 cent misschien heel wat, maar je betaalt alsnog te veel.” Kregel benoemde nog wel dat de stijging van de energiekosten een rol spelen evenals de oorlog in Oekraïne.

Kleinere verpakkingen en hogere prijzen

Desondanks zijn er nu veel kleinere verpakkingen terwijl de prijzen van de producten zijn gestegen. Verder geeft hij aan dat de prijsstijgingen in Nederland veel hoger zijn dan de prijsstijgingen die in onze buurlanden. Daarnaast blijken fabrikanten en producenten alles aan te grijpen om de kosten door te berekenen aan afnemers. Niet alle grondstoffen komen uit Oekraïne. Dat zonnebloemolie duurder is geworden is begrijpelijk omdat veel zonnebloempitten uit Oekraïne vandaan komen maar de prijsstijging van zuivelproducten zoals kaas is minder makkelijk uit te leggen. Consumenten zijn ondertussen de dupe van de prijsstijgingen. Dat zorgt er voor dat consumenten meer geld willen verdienen. Er ontstaat een loonprijsspiraal. Deze ontwikkeling is precies wat moet voorkomen om de inflatie in Nederland tegen te gaan.