Philips behaalde hogere omzet in kwartaal 1 van 2016

Philips is eePhilipsend bedrijf dat consumenten elektronica produceert. Het bedrijf produceert een enorme diversiteit aan producten van scheerapparaten tot en met televisies.  Het bedrijf is echter wel afhankelijk van de economie net zoals alle andere bedrijven.  Bovendien is Philips ook afhankelijk van de koopkracht van consumenten.  De koopkracht van consumenten is echter afhankelijk van de werkgelegenheid.  De werkgelegenheid is echter afhankelijk van de economische ontwikkelingen en de arbeidsmarkt.

Nu denk je misschien,  wat heeft al deze informatie nu met Philips te maken? Dit bedrijf is een belangrijke speler in de Nederlandse maakindustie en heeft daardoor een belangrijke rol in de werkgelegenheid en daarnaast merkt het bedrijf ook de economische ontwikkelingen goed in de verkoopcijfers. Het gaat nu beter met de economie in zowel Nederland als de rest van Europa. In het eerste kwartaal heeft het bedrijf een omzet van 5,5 miljard euro behaald. Dat bedrag is 3 procent hoger dan in 2015.

De omzet van Philips maakt duidelijk dat het bedrijf veel heeft omgezet, dus veel heeft verkocht. De winst die Philips behaalde over dezelfde periode veel erg tegen. De nettowinst zakte van 100 miljoen naar 37 miljoen euro. De daling van de winst heeft over het algemeen te maken met een stijging van de kosten. Bij Philips zijn de lasten toegenomen als gevolg van de geplande opsplitsing.

Philips wil in de zomer van 2016 haar verlichtingsdivisie als zelfstandig bedrijf naar de beurs brengen. Ook overweegt Philips om deze divisie te verkopen. Mandag 25 april heeft Philips laten weten dat dit poces goed op koers. De vooruitzichten die Philips heeft benoemd bij de presentatie van de jaarcijfers aan het einde van januari zijn gelijk gebleven. Het bedrijf merkt zelf echter nog “economische tegenwind” aan het begin van 2016. Daarom, verwacht het bedrijf dat de resultaten vooral tegen het einde van het 2016 zullen verbeteren.

Reactie van Technisch Werken

Hoewel veel bedrijven in Nederland aan het begin van 2016 het hebben over economische groei geeft Philips aan dat ze nog te maken heeft met economische tegenwind. Ondanks dat is haar omzet in het eerste kwartaal gestegen.  Philips is actief in maakindustrie dit segment moet groeien in de Nederlandse economie. Nederland moet meer innovatieve producten ontwikkelen en fabriceren om een bijdragen te kunnen leveren aan de kenniseconomie. Als Nederland hiermee niet voorop loopt zal Nederland het nog lastig krijgen op de wereldmarkt.

De concurrentie neemt toe en Nederlandse bedrijven zullen zich moeten onderscheiden.  De verkoop van Nederlandse bedrijven in de maakindustrie is niet goed voor de torkomst van ons land. Daarom moet Nederland een duidelijke koers kiezen voor de kenniseconomie en voor het behoud van technologie.  Philips hoort bij deze koers. Ondanks de geplande verkoop kunnen we alleen maar hopen dat Philips haar productie en kennis binnen de Nederlandse landsgrenzen gaat houden en verder gaat ontwikkelen.