Ongeluk zelfrijdende auto in februari 2016 kwam niet onverwacht

Volgens de Amerikaanse minister van Transport Anthony Foxx kwam het ongeluk met de zelfrijdende auto van Google niet als een verrassing. Dit ongeluk vond plaats in februari 2016 toen een zelfrijdende auto van Google in botsing kwam tegen een bus. De auto maakte ‘zelfstandig’ een bocht om een aantal zandzakken maar raakte daarbij een bus die aan kwam rijden. Bij het ongeluk was er sprake van schade maar er werd niemand gewond geraakt.

Een ongeluk was een kwestie van tijd
Foxx had aan de BBC gemeld dat het geen verassing is dat er op een gegeven moment een ongeluk zou plaatsvinden met de zelfrijdende auto van Google. Hij maakte daarbij wel de opmerking dat hij iedereen wil uitdagen “om ook naar het aantal ongelukken te kijken dat op die dag werd veroorzaakt door menselijk gedrag”. Op dit moment kan men zelfrijdende auto’s nog niet vergelijken met de perfecte auto’s. Men kan wel trachten de vergelijking te maken tussen auto’s die door mensen worden bestuurd en zelfrijdende auto’s. Er moet volgens de minister nog veel worden gedaan aan het optimaliseren van zelfrijdende auto’s. Daarnaast moet men ook zaken vastleggen over de aansprakelijkheid bij een ongeluk met zelfrijdende auto’s. De komende maanden wil Foxx hierover met de auto-industrie afspraken te maken.

Reactie van Technisch Werken
Het is onredelijk om te denken dat elke nieuwe ontwikkeling in de autotechniek meteen vlekkeloos in de praktijk kan worden toegepast. Als men kijkt naar de techniek die nodig is om zelfrijdende auto’s mogelijk te maken dan snapt men dat er een mogelijkheid bestaat dat er iets mis gaat. Er zijn veel sensoren nodig om een auto dezelfde zintuigen te geven als een menselijke bestuurder. Daarnaast moeten alle gegevens die via de sensoren het systeem binnen komen ook nog eens goed geïnterpreteerd worden door de software.

Kortom een auto moet alle handelingen en denkprocessen van een mens overnemen. Dit is een hoogstaande vorm van kunstmatige intelligentie. Het is alles behalve eenvoudig om dit proces in korte termijn optimaal te laten functioneren. Bovendien maken mensen ook regelmatig fouten in het verkeer. Van een machine wordt vaak verwacht dat er geen fouten kunnen worden gemaakt maar in de dynamiek van het verkeer is veel mogelijk.