Onderzoekscentrum voor zelfrijdende auto’s geopend in Delft in 2017

Het nieuwe Researchlab Automated Driving Delft (RADD) is een onderzoekscentrum dat dinsdag 27 juni 2017 is geopend in Delft. Het RADD is initiatief van verschillende organisaties zoals de provincie Zuid-Holland, gemeente Delft, TU Delft en Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De opening werd dinsdag verricht door demissionair minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Nu heeft Nederland een onderzoekscentrum voor zelfrijdende auto’s.

In het Researchlab Automated Driving Delft gaan onderzoekers aan de slag met verschillende systemen die er voor kunnen zorgen dat zelfrijdende auto’s op de Nederlandse wegen geïntroduceerd kunnen worden. Daarvoor zal het RADD eerst een veilige route kiezen en zal het onderzoekcentrum deze voorzien van een monitoringssysteem. Daar wordt al vrij snel mee begonnen en men verwacht dat in de zomer van 2017 zowel de route als het monitoringssysteem afgerond worden.

Verschillende fasen
Het implementeren van zelfrijdende voertuigen op het wegennet in Nederland is iets dat gefaseerd moet gebeuren. Ook het testen van auto’s met zelfrijdtechnologie is iets dat in verschillende stappen moet worden gedaan. Nadat de route is bepaald en de monitoren zijn geplaatst gaat fase twee ingevoerd worden. Tijdens deze fase zullen verschillende zelfrijdende voertuigen deelnemen aan het verkeer. Dit gebeurd op trajecten waarbij er weinig verkeersbelasting is.

Het is de bedoeling dat verschillende trajecten en verkeersituaties worden getest. Zo worden ook experimenten uitgevoerd met ongelijkvloerse kruisingen. Hierbij kan men denken aan kruisingen met tram- en busbanen en fietspaden. In kwartaal 1 van 2018 zal hiermee worden gestart althans dat is de wens van de onderzoekers.

In de zomer van 2018 moet de technologie voor zelfrijdende voertuigen zover zijn ontwikkeld dat deze voertuigen ook op drukke wegen getest kunnen worden. Deze voertuigen moeten ook in drukkere verkeerssituaties getest worden om tot een effectief systeem van zelfrijdsoftware te komen. Er moeten eerst verschillende onderzoeken gedaan worden. Het is echter onduidelijk wat er wordt gedaan na de verschillende testen. Als de testen zijn afgerond worden beslissingen genomen. Deze beslissingen hangen af van de onderzoeksresultaten.

WEpod-busje
Voor de testen worden verschillende voertuigen gebruikt waaronder een WEpod-busje. In dit busje passen maximaal zes mensen. Verder zal ook een zelfrijdende Toyota Prius worden ingezet. Daarnaast worden ook experimenten uitgevoerd met een Twizy. Dit is een eenpersoons voertuig. Ook de Jackal wordt ingezet dit is een klein zelfrijdend platform.