Meterkastangst?

Veel Nederlanders blijken negatieve associaties te hebben met de meterkast in hun woning. Uit een onderzoek van DirectResearch blijkt dat bijna vijftig procent van de Nederlanders de meterkast de minst favoriete ruimte in de woning te vinden. Dit is dus een op de twee Nederlanders. Volgens het onderzoek hebben sommige mensen zelfs last van een ‘meterkastangst’.

Deze meterkastangst kan vanwege twee redenen zijn ontstaan. Een reden van deze angst is het feit dat veel mensen niet precies weten hoe de meters in de kast werken en waarvoor ze dienen. Een respondent van het onderzoek maakte de opmerking:”In een meterkast hangen allerlei kastjes en apparaten die ik ingewikkeld vind, het is net een machinekamer”. Ook geeft meer dan vijftig procent van de mannen en vrouwen aan dat ze niet precies weten welke groep ze moeten uitschakelen als ze bijvoorbeeld gaan klussen in hun huis.

Een tweede angst die in het onderzoek naar voren komt is dat een grote groep mensen bang is voor extra kosten die men moet betalen als de jaarafrekening op de mat valt. Verschillende respondenten vinden het doorgeven van meterstanden van de elektriciteitsmeter en gasmeter een spannend moment. Dit mmoment associëren ze met de meterkast. Zodra men de meterstanden noteert vraagt men zich bewust of onbewust af of men het afgelopen jaar niet te veel elektriciteit en gas heeft verbruikt. Men vraagt zich dan bijvoorbeeld af of men niet te vaak of te lang de televisie heeft gekeken of de wasmachine en droger vaker heeft gebruikt dan het jaar daarvoor.

Veel mensen schrikken van een energierekening die hoger uitvalt. Onverwachte kosten zijn voor veel mensen vervelend en dikwijls onnodig. Men heeft zelf invloed op het energieverbruik en daardoor ook invloed op de hoogte van de energierekening.  Toch blijkt in de praktijk dat een hoge energierekening voor veel mensen als een onaangename verassing komt.

Energieconcern Nuon attendeert haar klanten regelmatig op de hoogte van de meterstand. Hierdoor kunnen de klanten van Nuon niet voor onverwachte kosten komen te staan. Nuon stuurt haar klanten een seintje met de te verwachten meterstanden. Deze verwachting kunnen de klanten van Nuon dan vergelijken met de werkelijke standen van hun gasmeter en elektriciteitsmeter. Als hieruit een verschil komt kunnen de klanten beslissen of ze hun termijnbedrag willen aanpassen of niet. Mensen die gebruik willen maken van de melding van Nuon zullen wel de meterkast moeten openen om de standen te noteren. Na verloop van tijd zal de meterkastangst verdwijnen omdat men er aan gewend is en van te voren weet of men bij moet betalen of niet. Ook meterkastangst is een angst voor het onbekende. Deze angst los je op door er aan gewend te raken.