De laatste Benelux-Hondekop trein is terug in Nederland. Deze trein die vanwege de markante vormgeving de Hondekop trein wordt genoemd is een historische trein. Van de Benelux Hondekoptrein zijn oorspronkelijk twaalf exemplaren gemaakt. De trein valt naast de kenmerkende vorm van de voorkant op door de blauwe basiskleur met een gele band. De trein behoort nu tot de historie van het treinverkeer in de Benelux maar in het verleden is de trein tussen 1957 en 1986 gebruikt om passagiers van Amsterdam via Roosendaal naar Brussel te vervoeren. De trein is volgens een artikel van de Omroep Brabant gemaakt in de glorietijd van het Utrechtse Werkspoor.
Restauratie hondekoptrein
Vandaag op 14 juli 2017 wordt de Benelux Hondekop trein gebruikt op het traject naar Roosendaal en dan door naar Amersfoort. De trein wordt vervolgens opgeknapt. De trein wordt van roost ontdaan en technisch geheel gecontroleerd. Deze restauratie gaat ongeveer twee jaar in beslag nemen. Als deze opknapbeurt klaar is zal deze Hondekop mogelijk bij speciale gelegenheden weer in gebruik genomen worden.
Voltage hondekoptrein
In de periode dat de trein op de spoorwegen werd gebruikt was het bijzonder dat type 220.902 zowel op het Nederlandse als Belgische spoorwegnet kon rijden. De spoorwegen van Nederland en België verschillen namelijk. Op de Nederlands spoorwegen wordt gewerkt met 1500 Volt en België met 3000 Volt. Bij Essen schakelde de hondekoptrein over van het ene naar het andere Voltagesysteem.