Laadpaalklevers moeten boetetarief gaan betalen vanaf 2018

Laadpaalklevers zijn automobilisten die hun elektrische auto onnodig lang op een laadplek laten staan. Het onnodig parkeren van elektrische auto’s op een laadplek is voor veel eigenaren van elektrische auto’s een bron van irritatie. Het aantal laadplekken voor elektrische auto’s is veel delen van Nederland beperkt. Daarnaast neemt het aantal elektrische auto’s dat aan het verkeer deelneemt toe. De druk op het aantal oplaadpunten neemt toe. Dat zorgt er voor dat auto’s sneller moeten worden opgeladen en de oplaadpunten zo kort mogelijk moeten worden bezet worden.

Laadpaalklevers kunnen daarom rekenen op boetetarieven als ze onnodig lang op een oplaadpunt aanwezig zijn met hun auto. Er is echter nog een officiële boete ingevoerd. De Vereniging Elektrische Rijders pleit hier echter wel voor samen met enkele grote energiebedrijven. Op dit moment zouden veel laadpaalklevers hun gedrag niet wijzigen omdat er geen consequenties aan verbonden zijn. Daardoor worden sommige laadplekken voor elektrische auto’s als parkeerplekken gebruikt. Voorzitter Koos Burgman van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) geeft hierover aan “Heel vervelend als je auto bijna leeg is zonder alternatief in de buurt. En met de groei van het aantal elektrische auto’s neemt de druk op laadpalen alleen maar toe.”