Kobalt belangrijk voor Volkswagen vanaf 2019

Kobalt is een overgangsmetaal en wordt onder andere gebruikt voor elektroden en batterijen. Juist vanwege de laatste toepassing wordt kobalt steeds schaarser. Wereldwijd worden steeds meer en steeds betere accu’s ontwikkeld voor elektrische voertuigen en dan met name voor auto’s. Voor de ontwikkeling van de lithium-ion accu’s is bijvoorbeeld is bijvoorbeeld ook kobalt nodig. Het overgrote deel van de kobalt die in de industrie wordt toegepast wordt gewonnen in mijnen die zich bevinden in Katanga in Congo. In totaal wordt 65 procent van de kobalt in de wereld gereproduceerd in Congo. Per jaar gaat het om ongeveer 100.000 ton kobalt. Er zijn echter ook andere landen die kobalt produceren zoals Rusland, China, Canada, Zambia en Australië.

Handel in kobalt
Als het kobalt in Congo uit de mijnen komt wordt het verkocht en getransporteerd naar andere delen van de wereld. Een groot deel gaat echter naar China waar het verder wordt doorverkocht. Echter is China nu ook een steeds grotere afnemer van kobalt geworden omdat China nu ook steeds meer de focus gaat leggen op de ontwikkeling van elektrische auto’s. Tot 2025 zal het verbruik van kobalt in elektrische accu’s in China volgens marktanalisten waarschijnlijk verdubbelen. Daardoor kunnen andere autoproducenten zoals Volkswagen steeds moeilijker aan kobalt komen. Ook Tesla kent dit probleem als één van de bekendste producenten van elektrische auto’s ter wereld.

Leveringsgarantie kobalt voor Volkswagen
Naast kobalt bevatten de batterijen van elektrische auto’s ook drie andere metalen namelijk lithium, magnesium en nikkel. Al deze materialen zijn noodzakelijk voor de productie van een goedwerkende accu voor elektrische auto’s. Volkswagen wil er echter voor zorgen dat in ieder geval kobalt voor het bedrijf beschikbaar blijft. Kobalt is namelijk steeds schaarser. De prijzen voor kobalt stijgen enorm omdat de vraag steeds groter wordt. Inmiddels heeft Volkswagen aan verschillende kobaltproducenten gevraagd of er concrete afspraken gemaakt kunnen worden over de levering van kobalt vanaf 2019. Vanaf dat jaar moet de levering van kobalt voor Volkswagen ten minste 10 jaar gegarandeerd zijn.

Glencore
Volkswagen wil een toonaangevende speler worden op het gebied van de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s. Daarvoor moet het bedrijf strategische afspraken maken met verschillende toeleveranciers. Glencore is op dit moment de marktleider in de kobaltproductie. Per jaar produceert het concern 28.000 ton kobalt. Daardoor is het bedrijf interessant voor veel afnemers van kobalt. Onlangs had Glencore nog een contract aangegaan met een Chinees bedrijf om jaarlijks 20.000 ton aan kobaltproducten te verkopen. Dit betreft vrijwel de totale kobaltproductie van Glencore. Ook Volkswagen zoekt dringend naar een bedrijf om dergelijke afspraken te maken over de kobaltproductie. Volkswagen is bereid om 20 miljard te investeren in de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s. Dat is een fors bedrag maar Volkswagen moet haar naam als producent van elektrische auto’s nog wel op de markt vestigen. Een autoproducent zoals Tesla heeft dat al jaren voor elkaar.