Is diesel maken van plastic wel duurzaam?

Gisteren zijn er op technischwerken.nl een paar teksten gepubliceerd over het maken van diesel van niet-recyclebaar plastic. Het innovatieve bedrijf Bin2Barrel gaat een fabriek bouwen waarin plastic dat niet hergebruikt kan worden wordt verwerkt tot chemische stoffen en diesel. Nu kun je jezelf de vraag stellen of dit nu echt een duurzame oplossing is. Diesel is namelijk een brandstof en in de voertuigentechniek probeert men ook een energietransitie te laten plaatsvinden waarin men juist afscheid gaat nemen van de benzinemotor en dieselmotor. In plaats daarvan wordt juist gebruik gemaakt van elektrisch rijden. Toch is het echter zover nog lang niet. Er zijn nog veel te weinig elektrische voertuigen op de Nederlandse snelwegen. Diesel en benzine blijven daardoor noodzakelijk bovendien wordt de diesel die uit de fabriek van Bin2Barrel wordt geproduceerd niet voor auto’s gebruikt maar voor schepen in de binnenvaart.

Plastic verwerken tot diesel

Bin2Barrel zorgt er voor dat plastic dat niet meer gebruikt kan worden wordt ontleed en verwerkt tot producten waar je wel wat mee kunt. Anders zou dit plastic worden verbrand en dat zorgt ook voor CO2 uitstoot net als het verbranden van diesel overigens. Alleen maken dieselvoertuigen nu ook gebruik van diesel. Deze diesel wordt nog steeds uit aardolie gewonnen. Door diesel te winnen uit plastic wat niet meer gebruikt wordt hoeft men in feite minder olie uit de aardbodem te halen. Daarvoor zou men echter wel veel meer fabrieken moeten bouwen waarin men niet-recyclebaar plastic tot deze brandstof verwerkt.

Verduurzaming scheepvaart
Diesel staat momenteel in de automotive onder druk. Toch is dat niet helemaal terecht. Dieselbrandstof zorgt namelijk voor een lagere CO2 emissie dan benzine. Wel zorgt het verbranden van diesel voor meer fijnstof. Dat zorgt er voor dat diesel niet bepaald bekendstaat vanwege de milieuvriendelijkheid van deze brandstof. Hoogleraar duurzaam innoveren Jacqueline Cramer van de Universiteit Utrecht geeft aan dat de ontwikkelingen waarmee Bin2Barrel zich bezige houdt passen in huidige ontwikkeling. Plastic wordt nog in de productie gehouden en wordt nog als grondstof beschouwd. Dit wordt door haar een overgangsfase genoemd. De hoogleraar geeft aan dat de stappen die Bin2Barrel maakt een grote stap vooruit zijn. De brandstof die in de fabriek van Bin2Barrel wordt gemaakt is volgens haar veel milieuvriendelijker dan de brandstof waar de zeescheepvaart op dit moment haar motoren in beweging brengt. De scheepvaart is op dit moment nog lang niet zo actief in de verduurzaming als andere sectoren zoals de automotive. Door innovatieve oplossingen zoals de plannen van Bin2Barrel kan ook de scheepvaartsector stappen maken in de verduurzaming.