In maart 2016 stegen de Nederlandse huizenprijzen opnieuw

Het gaat goed met de waarde van woningen in Nederland. De uizenprijzen blijven de afgelopen maanden stijgen. Koopwoningen waren in de maand maart 4,3 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar geleden. De stijging van de woningwaarde in maart 2016 is de hoogste prijsstijging in de afgelopen acht jaar. Gemiddeld ligt de verkoopprijs van een woning in Nederland op ongeveer 236.000 euro. Dit blijkt uit cijfers die gepubliceerd zijn doir het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Kadaster.

Tijdens de economische crisis zijn de prijzen van woningen in Nederland behoorlijk onderuit gegaan. Vanaf augustus 2008 tot juni 2013 daalden de woningprijzen in Nederland aanzienlijk. Ten opzichte van die periode zijn de huidige huizenprijzen weer 8,5 procent gestegen. Ondanks dit percentage is de huizenmarkt nog niet hersteld.  Het oude niveau van voor de economische crisis is nog niet bereikt. Ten opzichte van de piek in augustus 2008 ligt de waarde van een gemiddelde woning in Nederland in 2016 nog ongeveer 15 procent lager.

In Amsterdam is de vraag naar woningen zo sterk toegenomen dat daar de huizenprijzen al boven het niveau van voor de economische crisis zijn uitgekomen. In Amsterdam zijn de prijzen voor woningen inmiddels 2 procent hoger dan voor de crisis. Ook in overige delen van Nederland neemt de vraag naar koopwoningen toe. In het eerste kwartaal van 2016 zijn in heel Nederland gemiddeld 24 procent meer huizen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal werde in de eerste drie maanden bijna 43.000 woningen verkocht.

Reactie van Technisch Werken

De woningmarkt blijft maar positieve resultaten tonen en dat is niet verwonderlijk.  De hypotheekrente is historisch laag en daardoor wordt het goedkoper om geld voor een woning te lenen ondanks het feit dat de regels voor hypotheekleningen strenger zijn geworden.  De bouwsector profiteert ook mee van de vraag naar woningen.  Er worden meer woningen gebouwd. De vraag naar niewbouwkoopwoningen neemt namelijk toe. Er is ook meer werkgelegenheid in de bouw.

Voor timmermannen, installateurs en andere vaklieden op de bouw is meer werk. Als de werkgelegenheid toeneemt neemt vaak ook het consumentenvertrouwen toe en dat is weer goed voor de binnenlandse bestedingen.  Als die omhoog gaan profiterenin bedrijven weer en zo klimt de economie uit het dal van de economische crisis.