Google gaat advertenties in rechter kolom verwijderen in 2016

Google is belangrijk voor bedrijven. Door te adverteren op Google kunnen bedrijven hun naambekendheid vergroten en bovendien meer potentiële klanten naar hun website toe trekken. Google biedt bedrijven in speciale blokken de mogelijkheid om te adverteren op de Google zoekpagina.

Tot begin 2016 konden bedrijven zowel aan de bovenkant van de zoeklijst als aan de onderkant van deze lijst hun advertenties laten plaatsen door Google. Ook aa  de rechterkant werden advertenties getoond door Google. Die laatste advertenties gaan nu verdwijnen. De rechter advertentiekolom wordt van de Googlewebsite gehaald. De advertenties in de zoekresultaten zullen in de toekomst enkel nog boven- en onderaan de lijst worden getoond. deze wijziging wordt wereldwijd doorgevoerd op Googlewebsites in alle talen.

De hoeveelheid advertenties veranderd een beetje door het opheffen van de rechter kolom. Dit komt omdat het aantal advertenties dat boven de zoekresultaten staat van drie naar vier gaat groeien.  Dit is bekend gemaakt door Marketingland. Het is echter wel mogelijk dat er reclame komt aan de rechterkant van de website van Google.  Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer men zoekt naar producten.  In dat geval kunnen in de rechterkolom reclames met afbeeldingen verschijnen die direct naar de productpagina van een adverteerder leiden.

Reactie van Technisch Werken

Adverteren op Google is voor verl bedrijven aantrekkelijk. De advertenties die op Google worden geplaatst integreren zo goed in de website van Google dat het lijkt dat de advertenties bij de zoekresultaten horen. Iemand die vaak op Google zoekt slaat echter niet of nauwelijks meer acht op de advertenties bovenaan de zoekresultaten.  Het is namelijk duidelijk dat dit betaalde linkjes zijn naar websites en dat deze zoekresultaten niet op basis van meest relevante informatie bovenaan zijn komen te staan. Mensen zoeken vaak in Google de meest relevante informatie. De advertenties op Google zijn wel interessant als men op zoek is naar producten om deze te vergelijken of te kopen. Google weet dat veel mensen op zoek zijn naar producten daarom is het niet verbazingwekkend dat Google veel aandacht besteed aan advertenties.