Voor het eerst in tien jaar tijd is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in Europa gestegen. Dat komt naar voren uit nieuwe cijfers die gepubliceerd zijn door onderzoeksbureau Jato Dynamics. de stijging in de CO2 emissie zou vooral verband houden met het feit dat er in het afgelopen jaar meer benzineauto’s zijn verkocht en minder diesels. Volgens het onderzoeksbureau zorgen benzineauto’s voor meer CO2 emissie.
CO2 en NOx
Dieselauto’s zijn door het dieselschandaal zeer slecht in het nieuws gekomen. Vooral het automerk Volkswagen is aan dit dieselschandaal verbonden. Het schandaal kwam aan het licht in 2015 en werd ook wel sjoemelschandaal of sjoemelsoftwareschandaal genoemd. Een aantal dieselvoertuigen bleek meer NOx uit te stoten dan de autofabrikant beloofde. NOx zijn stikstofoxiden en zorgen onder ander voor fijnstof. NOx is echter niet CO2. Dat maakt duidelijk dat de dieselvoertuigen meet NOx uitstoten dan de toegestane norm maar niet meer CO2. Benzinemotoren zorgen daarentegen juist wel voor een verhoudingsgewijs hoger CO2 emissie.