Ford heeft geen interesse in fusie met Fiat Chrysler in 2016

Autoproducent Ford heeft aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in een fusie met branchegenoot Fiat Chrysler. Ford is een Amerikaanse autofabrikant en wordt onder andere geleid door topman Mark Fields. Deze topman reageerde met deze afwijzing op een eerdere toespeling van Fiat Chrysler. Autoproducent Fiat Chrysler is op zoek naar een sterke partner in de autoindustrie. Tijdens een bijeenkomst die vooraf ging aan de autoshow die in de Chinese hoofdstad Peking wordt gehouden maakte autoproducent Ford haar standpunt bekend.

Sergio Marchionne van Fiat Chrysler had aangegeven dat zijn bedrijf graag de samenwerking in de automobielindustrie opzoekt. Volgens Sergio Marchionne zullen onderlinge fusies er voor zorgen dat autobouwers de kosten voor het fabriceren van auto’s kunnen reduceren. Daarnaast kunnen autoproducenten profiteren van elkaars technologie als ze samen gaan werken. Daardoor zouden volgens de topman van Fiat Chrysler bovendien nieuwe auto’s kunnen worden geproduceerd die minder vervuilend zijn.

General Motors (GM) is volgens Marchionne ook een zeer interessante partij om mee te fuseren.  Ook GM is echter niet bereid om hierover met de Italiaanse topman van Fiat Chrysler in gesprek te treden. Marchionne gaf tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van het concern begin april aan dat er verschillende autobedrijven zijn die zijn interesse wekken. Naast autobouwer Ford werden ook Volkswagen en Toyota als alternatieve samenwerkingspartners genoemd. In april is echter nog geen enkele autobouwer officieel ingegaan op het voorstel van Fiat Chrysler.

Fiat Chrysler is zelf is ook vortgekomen uit een fusie tussen twee autoconcerns. In 2009 nam Fiat een fors belang in zijn Amerikaanse branchegenoot. Chrysler stond in dat jaar net onder bescherming tegen zijn schuldeisers. Het bedrijf had Chrysler had een ingrijpende herstructurering doorgevoerd onder toezicht van de schuldeisers. Een paar jaar later, in 2014, kocht het concer Fiat ook de rest van de aandelen van het Amerikaanse bedrijf op.

Vanaf dat moment zoekt Marchionne naar meer mogelijkheden om de investeringsruimte van Fiat Chrysler te vergroten. Het bedrijf moest keuzes maken en heeft onder andere het bekende sportwagenmerk Ferrari moeten afsplitsen. Ferrari is naar de beurs gebracht. Door de verkoop van een kleine 10 procent van de aandelen van Ferrari wist het autoconcern in het afgelopen najaar bijna 1 miljard dollar binnen te halen.

Reactie van Technisch Werken

Samenwerking is wereldwijd van groot belang om een bedrijf te wapenen tegen de concurrentie.  Er zijn nogal wat verschillende automerken in de wereld en al die merken moeten niet alleen aan de kwaliteitseisen en veiligheidseisen voldoen ook de eisen met betrekking tot verduurzamen en milieu worden steeds strenger. In plaats van dat bedrijven proberen de testen te misleiden zoals Volkswagen deed met haar sjoemelsoftware kunnen bedrijven beter samen werken om betere milieuvriendelijke auto’s te ontwikkelen. Technologie wordt tegenwoordig net als vroeger liever beschermd dan gedeeld.  Daar gaat het milieu echter niet beter van worden.  De keuze voor samenwerking is daarom niet zuiver economisch, het is ook een politieke overweging En een maatschappelijk verantwoorde overweging als de intentie juist is.