Autoproducenten Ford en Fiat Chrysler hebben afgelopen maand goed weten te profiteren van verschillende commerciële acties die werden gehouden in het kader van de feestdagen. Zo hebben deze automerken onder andere rendement weten te behalen uit speciale acties op Black Friday en andere kortingen.
De twee autofabrikanten hebben de start van het feestdagenseizoen goed gemerkt in de autoverkoop. Niet elke autoproducent heeft echter weten te kunnen profiteren van deze periode. Zo bleef General Motors (GM) wel achter bij de verwachtingen van analisten. De verkopen van GM zouden worden gedrukt door een tegenvaller van zijn merk Cadillac. In november 2017 had Ford zeven procent meer auto’s verkocht. Het automerk Fiat Chrysler zag haar verkopen echter wel 3,7 procent dalen, ondanks deze daling deed het automerk het wel beter dan verwacht. GM verkocht in november 2,9 procent minder auto’s.
Autofabrikanten proberen op Black Friday zoveel mogelijk auto’s te verkopen. Dat doen ze door het hanteren van speciale acties. Er worden vaak hogere kortingen gegeven rond de feestdagen. Verder valt het op dat steeds meer mensen en bedrijven interesse hebben in bestelwagens en SUV’s.
De marges op die autovoertuigen zijn groter dan de marges op gewone personenauto’s. Daarom is het voor autoproducenten interessant om juist die voertuigen te verkopen en daarop dus ook acties te hanteren.