Fiat Chrysler-topman wil wel fuseren met Volkswagen in 2016?

Topman Sergio Marchionne van Fiat Chrysler heeft aangeven dat hij wel interesse in een fusie met een ander bekend automerk zoals Volkswagen, Ford of Toyota. Sergio Marchionne wil graag een fusie met een ander groot autoconcern om een stevig tegenwicht te bieden tegen de concurrent General Motors die het moederbedrijf is van Opel en Chevrolet. Volkswagen weigert echter op het voorstel van Sergio Marchionne in te gaan.

De Italiaan geeft aan dat hetgene wat hij wenst op dit moment nog even niet mogelijk is. Dat maakte de bestuursvoorzitter van het Italiaans-Amerikaanse autoconcern vrijdag 15 april 2016 bekend op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering die voor de tweede keer in Amsterdam werd gehouden. Volgens Sergio Marchionne betekend het ook dat er geen mogelijkheden zijn om een fusie aan te gaan met een andere grote concurrent in de auto-industrie.

John Elkann de voorzitter van Fiat heeft al eerder aangedrongen om een fusie aan te gaan met een andere grote autoproducent. Fiat Chrysler geeft aan dat ze jaarbasis miljarden euro’s hopen te kunnen besparen. Daarnaast zou een bundeling van krachten in de auto-industrie ook voor andere concerns in de auto-industrie gunstig zijn volgens de voorzitter van Fiat Chrysler.

Reactie van Technisch Werken
Er zijn veel automerken en autofabrikanten in de wereld. Het is niet verwonderlijk dat autobedrijven hun concurrentiepositie willen verstevigen doormiddel van samenwerkingsverbanden en fusies. Samen sta je sterker dan alleen. De automarkt trekt aan in Europa. Dat blijkt uit de stijging in de autoverkoop waar de ACEA eerder deze week een positief bericht over heeft gelanceerd in de media. Het gaat om het behoud van de markt en marktaandeel in de automotive.

Ook technologie is een belangrijk aspect. Autobedrijven moeten voorop blijven lopen op het gebied van innovatie. Daarnaast moeten ze ook voldoen aan de milieuwetgeving en de regels met betrekking tot het beperken van de CO2-emissie. Ook hier is technologie voor nodig. Veel autobedrijven bedenken deze technologie nu voor een groot deel zelf. Door samenwerkingsverbanden kan men van elkaars technologische ontwikkelingen profiteren en nog betere auto’s produceren. Daar zijn zowel de autofabrikant van profiteren als de consument.