Sjoemelsoftware en Volkswagen lijken twee termen die een onlosmakelijk verband met elkaar hebben. Sinds september 2015 is ‘sjoemelsoftware’ aan het woordenboek in de autobranche toegevoegd. De beschuldigende vinger wordt vaak uitgestoken naar Volkswagen. Deze autoproducent zou de hoofdschuldige zijn ten opzichte van andere autoproducenten. Toch is dit niet helemaal juist. Het schandaal omtrent de sjoemelsoftware bij diesels van het Volkswagenconcern werd echter wel enorm breed uitgemeten in de media. Volkswagen moest miljarden aan boetes betalen en heeft een behoorlijke imagoschade opgelopen door het sjoemelsoftwareschandaal. De ‘dader’ lijkt te zijn gepakt maar desondanks zijn er meerdere autoproducenten die zich bezig hebben gehouden met frauduleuze praktijken rondom emissie.
Ook Fiat Chrysler is op dit moment verwikkeld in een proces met de Amerikaanse Justitie. Ook bij dit proces draait het om sjoemelsoftware. De Justitie van Amerika is echter bereid om te schikken met Fiat Chrysler. Een onderdeel van deze schikking is een terugroepactie waarbij 104.000 dieselwagens door Fiat Chrysler teruggeroepen zouden moeten worden naar de garage. Bovendien zou het autoconcern een ”substantiële” boete moeten betalen. Er is echter niet bekend gemaakt hoeveel geld door de openbare aanklagers wordt geëist van Fiat Chrysler.
De sjoemelsoftware zou door Fiat Chrysler zijn aangebracht in sportieve terreinwagens van de dochtermerken Jeep en RAM. In deze voertuigen werd door Fiat in het verleden sjoemelsoftware geïnstalleerd om zo de werkelijke emissie van de voertuigen te manipuleren. In 2017 werden de beschuldiging van de toepassing van sjoemelsoftware al bekend gemaakt aan Fiat. Toen had milieutoezichthouder EPA de beschuldigingen al naar buiten gebracht. Ondanks de beschuldigingen heeft het Italiaans-Amerikaanse concern altijd ontkend iets verkeerd te hebben gedaan in haar autoproductie.