Zelfrijdende auto’s zijn een populair begrip geworden in de automotive. Er zijn verschillende autoproducenten en software-ontwikkelaars houden zich bezig met technieken rondom het autonoom rijden. Er zijn nog verschillende lastige hindernissen die genomen moeten worden op weg naar het autonoom rijden. Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld wie verantwoordelijk is als er ongelukken gebeuren? Ook is het belangrijk dat zelfrijdende auto’s goed getest worden voordat ze de weg op gaan. Daarvoor zou een zelfrijdende auto ook een soort rijexamen moeten doen. Er wordt op dit moment gekeken naar de manier waarop een dergelijk rijexamen kan worden vormgegeven en uitgevoerd. Als een voertuig het rijexamen heeft gehaald dan krijgt het het autonoom rijdende voertuig een rijbewijs S. Hierbij staat de letter S voor software. In eerste instantie zal dit nieuwe voertuiggebonden rijbewijs nationaal ingevoerd worden gevolgd door een internationaal toelatingsproces.
Software Driving License Project
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), de dienst wegverkeer RDW en RobotTuner, een bureau in Wageningen dat zich bezighoudt met kunstmatige intelligentie in de mobiliteit, zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling van het ‘Software Driving License Project’. Komende dinsdag zullen ze de recente ontwikkelingen gaan presenteren over dit onderwerp. Dit zal gebeuren op een congres in het kader van de Nationale Rijschooldag in Drunen. De digitale beoordelingsmethodiek zou volgens het CBR in de toekomst niet alleen moeten gelden voor intelligente machines maar mogelijk ook voor menselijke bestuurders. Er zou een nieuwe manier van beoordeling van rijvaardigheden moeten komen volgens de deelnemende partijen. Die nieuwe beoordeling moet onder andere gebaseerd op de techniek in het voertuig maar ook op de software waarin data zijn verwerkt gebaseerd op menselijk gedrag in het verkeer.