Europese autoverkopen omhoog in 2016 in EU

In 2016 zijn de autoverkopen in de Europese bijna 7 procent hoger uitgekomen dan de autoverkoop in 2015. In het afgelopen jaar zijn er ruim 14,6 miljoen nieuwe personenauto’s geregistreerd volgens brancheorganisatie ACEA. Dit komt onder andere door de succesvolle eindejaarsverkoop in december. De verkopen aan het einde van 2016 zorgden er voor dat ook dit jaar de autoverkoop hoger uitviel dan in 2015. Dit zorgt er voor dat 2016 het derde jaar is dat de autoverkoop hoger uit is gevallen dan het jaar daar voor.

De stijging in de autoverkoop was in veel Europese landen merkbaar. Tussen de landen onderling was wel sprake van grote verschillen in de verkoopcijfers van nieuwe auto’s. Vooral in Italië ging de autoverkoop omhoog, in dit land steeg de autoverkoop met 16 procent. In Spanje was ook sprake van een stijging ten opzichte van 2015. Hier werd een stijging genoteerd van ongeveer 11 procent. Duitsland en Frankrijk noteerden een stijging van ongeveer vijf procent.

Nederland deed het slecht in de autoverkoop. Hier was sprake van een daling van 15 procent in de verkoop van nieuwe auto’s. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de aanpassing van de bijtellingsregels door de overheid. Deze aanpassing ging in januari 2016 van kracht waardoor veel autobedrijven en leasemaatschappijen eind 2015 veel nieuwe diesels en stekkerwagens op kenteken hebben laten zetten. De verkoop nam in december 2015 toe om vervolgens beging 2016 scherp te dalen.

Volkswagen
In 2016 verkocht Volkswagen van alle autoproducenten in Europa opnieuw de meeste voertuigen. Het dieselschandaal zal wel een bepaalde invloed hebben gehad op de verkopen, het Europese marktaandeel van het Duitse bedrijf liep iets terug naar 24 procent in 2016 terwijl dit in 2015 nog 25 procent was. Ondanks deze daling verkoopt Volkswagen nog steeds ruim vijftig procent meer dan nummer twee, dit is het automerk Renault. Het bedrijf Renault verkoopt ongeveer 10 procent van alle auto’s in Europa.