Europese autoverkoop gestegen in februari 2016

In februari 2016 is de autoverkoop in de Europese Unie in totaal met 14 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand in 2015. Dit werd woensdag 16 maart 2016 bekend gemaakt door de brancheorganisatie ACEA. Volgens deze organisatie was er in alle grote Europese automarkten een grote groei merkbaar. In februari 2016 werden in de EU-lidstaten gezamenlijk ruim 1 miljoen auto’s verkocht. De maand februari is door deze nieuwe verkoopstijging de dertigste maand op rij waarin de Europese autoverkoop is gegroeid.

Sterke groeimarkten voor de auto-industrie
Met name Italië liet een sterke groei zien in de verkoop van auto’s. In dat land steeg de autoverkoop met 27,3 procent. Ook Frankrijk niet een sterke groei zien in de autoverkoop. Daar steeg de autoverkoop met 13 procent. Hoewel de autoverkoop in de meeste landen steeg daalde de autoverkoop in Nederland met 15 procent. Daardoor kwam de autoverkoop op totaal 28.000 auto’s in de maand februari 2016.

Het best verkochte automerk
Van alle automerken werd het merk Volkswagen het beste verkocht in Europa. In februari werden meer dan 120.000 Volkswagens verkocht. Naast auto’s van het merk Volkswagen werden er ook veel Renaults, Opels en Peugeots verkocht.

Aandeel Volkswagen daalt
Het Volkswagen-concern verkoopt meer dan alleen Volkswagens het concern is bijvoorbeeld ook eigenaar van de merken Skoda, Seat, Audi en Porsche. Het Volkswagen-concern is daardoor een omvangrijk bedrijf waar meerdere Europese automerken onder vallen. Het marktaandeel van het Volkswagen-concern daalde in februari net als de vijf maanden daarvoor. In februari daalde het marktaandeel naar 23,9 procent. In 2015 verkocht Volkswagen nog 25,3 procent van de totale autoverkoop in Europa.

Het merk Volkswagen is behoorlijk hard getroffen door het fraudeschandaal. De daling van het marktaandeel van het Volkswagen-concern is hiervan waarschijnlijk een gevolg. Het Volkswagen-concern is niet het enige autoconcern dat haar marktaandeel in de autoverkoop zag dalen. Het marktaandeel van de automerken Toyota, Renault, Citroën en Nissan daalde eveneens. Het merk Fiat deed het daarentegen juist goed en behaalde een groter marktaandeel in de autoverkoop. Daarnaast deden de automerken Mazda, Kia, Volvo en Mercedes-Benz het ook goed in Europa.

Reactie van Technisch Werken
De automarkt trekt aan in Europa. Dit is een belangrijke indicator dat het beter gaat met de Europese economie. Nederland blijft in de autoverkoop opvallend achter ten opzichte van andere Europese landen. Dit heeft misschien wel te maken met de veranderingen in de bijtellingsregels voor auto’s. In januari 2016 zijn deze regels verandert waardoor aan het einde van 2015 meer auto’s werden verkocht en aan het begin van 2016 juist minder.