EU-landen investeren ongeveer 3 miljard in European Battery Innovation-project

De landen van de EU geven gezamenlijk bijna 3 miljard euro ter ondersteuning voor de ontwikkeling van Europese accupakketten. Daarvoor is een speciaal project opgericht met de naam European Battery Innovation-project. Gisteren, dinsdag 26 januari, heeft de Europese Commissie groen licht gegeven voor een investering van 2,9 miljard euro. Het geld zal door het European Battery Innovation-project worden gebruikt om accupakketten te ontwikkelen die in elektrische auto’s kunnen worden geplaats. Door de ontwikkelingen van eigen accupakketten hoopt de Europese Unie minder afhankelijk te worden van accupakketten die in het buitenland worden geproduceerd. De Europese landen hebben verschillende toonaangevende autoproducenten binnen hun landsgrenzen. Veel van deze autoproducenten halen onderdelen uit het buitenland. Ook accupakketten worden veelal uit het buitenland geïmporteerd.

Accu’s produceren voor Europese automarkt

Afgelopen jaren is duidelijk geworden dat het economisch en politiek niet altijd wenselijk is als onderdelen uit het buitenland worden gehaald. Vooral als er handelsconflicten dreigen. Accupakketten zijn van groot belang voor de productie van elektrische auto’s. Een goede accu die lang meegaat biedt bovendien concurrentievoordeel op de automarkt. Deze markt staat enorm onder druk. Tijdens de coronacrisis zien we dat veel autoproducenten moeite hebben om hun voortuigen te verkopen. De focus ligt op elektrisch rijden. Verschillende landen waaronder China, Japan en Zuid-Korea zijn al vergevorderd met de ontwikkeling van accu’s voor auto’s. De EU heeft op dit gebied een inhaalslag te maken. Daar is geld voor nodig. Daarom trekken twaalf EU-lidstaten 2,9 miljard euro uit voor de ontwikkeling van UE-made accupakketten. Onder de landen die op dit gebied investeren zijn de grote automarkten Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië maar ook landen als Oostenrijk, België en Polen. Er moet echter meer geld op tafel komen. Daarom hopen de investeerders gezamenlijk nog eens 9 miljard binnen te krijgen van andere investeerders.