E-bikes die tot 45 km per uur kunnen rijden moeten op rijbaan

In Nederland zijn er ruim 10.000 extra snelle elektrische fietsen in gebruik. Deze snelle E-bikes hebben een trapondersteuning tot 45 kilometer per uur. Ongeveer zeventig procent van de eigenaren van een snelle E-bike behoort tot de leeftijd van 45 en 65 jaar. De snelle E-bikes worden ook wel speed-pedelecs en zijn niet in alle regio’s even populair.

Gebruik speed-pedelecs
Het gebruik van speed-pedelecs is niet in alle regio’s van Nederland populair. Met name in de provincies Utrecht, Overijssel en Zeeland  worden deze E-bikes veel gebruikt. In Limburg en Flevoland wordt het minste gebruik gemaakt van speed-pedelecs. Dit komt naar voren uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de RDW. De RDW houdt de registratie van gemotoriseerde voertuigen bij en kan daardoor een goed beeld schetsen over het gebruik van de speed-pedelecs.

Bromfietskenteken speed-pedelecs
Vanaf begin 2017 moeten high-speed-e-bikes waartoe de speed-pedelecs behoren worden voorzien van een bromfietskenteken. Dit kenteken is voor dit soort voertuigen verplicht. Net als bromfietsen moeten ook speed-pedelecs op de rijbaan rijden en niet op het fietspad tenzij er anders wordt aangegeven in de verkeerssituatie. Daarnaast moeten speed-pedelecs voorzien zijn van een achteruitkijkspiegel en moeten de personen op deze elektrische fietsen een helm dragen.