Duitse auto’s nog steeds het populairst in 2015 voor Nederlandse consumenten

Voor veel Nederlandse consumenten zijn de Duitse auto’s nog het meest populair als ze een auto gaan aanschaffen. Het schandaal met de sjoemelsoftware bij Volkswagen heeft daar geen verandering in aangebracht. In 2015 is het aantal verkochte Duitse auto’s in Nederland toegenomen met vijfentwintig procent. De autoverkoop zat jarenlang in een dip in 2015 kwam daar echter verandering in. Er werden in 2015 in totaal bijna 450.000 auto’s bij de Nederlandse autodealers verkocht. Dit is een groei van 16 procent.

Bijtelling en autoverkoop
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek nam de stijging in de autoverkoop aan het einde van 2015 vooral toe vanwege de verhoogde bijtelling voor hybride auto’s per 1 januari 2016. Veel particulieren en met name bedrijven hebben in december 2015 nog snel een semi-elektrische auto gekocht om te kunnen profiteren van de nog gunstige bijtellingspercentages in 2015. Vanaf 1 januari is het bijtellingspercentage ongeveer verdubbeld.  Ook Wim Oude Weernink geeft aan: “De groei in 2015 komt bijna compleet voor rekening van dat nieuwe bijtellingstarief”. Hij verwacht dat de autoverkoop in 2016 zal dalen naar ongeveer 400.000 nieuwe auto’s. Als deze prognose uitkomt is er altijd nog sprake van een stijging van 20.000 auto’s ten opzicht van de autoverkoop in 2014.

Duitse auto’s blijven populair
De sjoemelsoftwareaffaire bij Volkswagen lijkt geen invloed te hebben op het aantal verkochte Duitse auto’s in Nederland. Meer dan dertig procent van de nieuw verkochte auto’s in Nederland was in 2015 afkomstig van Duitse autofabrikanten. Dit werd vrijdag 8 januari 2016 gemeld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De autoverkoop van Duitse auto’s steeg meer dan de gemiddelde autoverkoop in Nederland. De autoverkoop van Duitse auto’s nam namelijk met 25% toe. Van de ongeveer  450.000 verkochte nieuwe personenauto’s in Nederland waren er  164.000 van Duitse autofabrikanten. Dit heeft mede te maken met het feit dat veel automerken een hoofdvestiging hebben in Duitsland. Dit is het geval bij de volgende merken:

  • Audi, BMW,
  • Ford Europe,
  • Maybach,
  • Mercedes,
  • Mercedes-AMG,
  • Opel,
  • Porsche,
  • Quattro,
  • Smart
  • Volkswagen

Het CBS nam al de bovenstaande merken mee als Duitse automerken in haar telling. Vandaar dat de Duitse automerken verhoudingsgewijs goed vertegenwoordigd waren in de autoverkoop.

Reactie van Technisch Werken
Uiteindelijk draait alles om geld. Mensen willen geld besparen en zo goedkoop mogelijk rijden. Het liefst willen ze kwaliteit tegen een zo laag mogelijke prijs. Als de bijtellingspercentages omhoog dreigen te gaan zullen veel mensen alle negatieve berichtgeving snel vergeten en een auto kiezen die financieel het meest aantrekkelijk is. Ondanks het dieselschandaal denken veel mensen nog heel positief over Duitse auto’s. Duits staat vaak nog voor degelijk.