DNB: Nederlandse inflatie hardnekkig hoog

Olaf Sleijpen, de president van van De Nederlandsche Bank (DNB), heeft een reactie gegeven over de inflatie in Nederland. Volgens hem is de inflatie in ons land hardnekkig hoog in vergelijking tot de overige landen in de eurozone. Daar ligt een taak voor de toekomstige regering. Deze zou volgens de DNB president op meerdere gebieden aan de slag moeten. Het is belangrijk dat het tempo van de prijsstijgingen omlaag gaat. Daarnaast moet ook de economische groei niet uit het oog worden verloren. Dit heeft de DNB topman bekend gemaakt aan persbureau ANP. Hoewel de torenhoge inflatie van een paar jaar geleden wel echt voorbij is kan men nog steeds niet spreken van een gunstig inflatiebeleid. Zeker als men deze vergelijkt met de overige landen in de eurozone.

De meeste landen in de eurozone komen op het gebied van inflatie uit op ongeveer 2 procent. Het Nederlandse inflatiecijfer is echter drie procent. Tijdens de jaarvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) had de DNB president nog benoemd dat de inflatie Nederland ook in de maand september weer was opgelopen. Het verschil in inflatie kan volgens Sleijpen niet worden verklaard door naar de brandstofprijzen of naar de stijging in de lonen te kijken. Volgens Sleijpen heeft Nederland te maken met schaarste en dat heeft een opdrijvend effect in de prijzen. Zo is er sprake van een gebrek van ruimte en zorgt ook de stikstofproblematiek voor belemmeringen. Daarnaast moeten bedrijven ook lang wachten voordat ze aangesloten worden op energienetwerken. Volgens de DNB topman zijn veel extra kosten toe te schrijven aan krapte en schaarste op de Nederlandse markt.