Dieselschandaal ook bij 2,1 miljoen Audi-wagens

Volkswagen is eerder in opspraak gekomen vanwege softwaresystemen waarmee testresultaten gemanipuleerd kunnen worden, nu laat ook autofabrikant Audi blijken dat er ook Audi-wagen zijn uitgerust met deze discutabele software. Wereldwijd zou het gaan om 2,1 miljoen Audi-wagens. Deze motorvoertuigen behoren tot de miljoen wagens die moederbedrijf Volkswagen eerder had genoemd in haar berichtgeving aan de pers.

Dieselschandaal
Het dieselschandaal kwam aan het licht bij Volkswagenvoertuigen die op diesel rijden. Een aantal dieselwagens van Volkswagen is uitgerust met speciale software. Deze software zorgt er voor dat de Volkswagen gunstiger testresultaten laat zien dan de werkelijkheid. De uitstoot van schadelijke stoffen werd door de software kunstmatig beperkt waardoor men de indruk kreeg dat de Volkswagen zeer zuinig en ‘schoon’ was. Als men de voertuigen echter ging testen op de weg tijdens een rit kwamen de schadelijke waardes hoger te liggen. Volkswagen manipuleerde de testen met de software.

Ook Audi-wagens zijn gemanipuleerd
Dat het dieselschandaal zich niet zou beperken tot alleen het merk Volkswagen was te verwachten. Inmiddels is ook bekend geworden dat ook een behoorlijk aantal Audi’s ook ‘besmet’ is met de manipulerende software. In het westen van Europa zou het gaan om ruim 1,4 miljoen auto’s. Daarvan zijn 577.000 voertuigen in Duitsland verkocht. Volgens een woordvoerder van Audi gaat het in de Verenigde Staten om bijna dertienduizend wagens. Het gaat om de Audi’s die uitgerust zijn met een EU5-dieselmotor.

Welke Audi’s hebben de dieselsoftware?
De manipulerende software is toegepast bij een aantal automodellen van Audi namelijk de:

  • A1,
  • A3,
  • A4,
  • A5,
  • A6,
  • TT,
  • Q3,
  • Q5.

Reactie van Technisch Werken
Volkswagen en Audi zijn twee bekende Duitse automerken die een behoorlijke schade hebben opgelopen in hun naamsbekendheid. Het gesjoemel van testen is bij deze merken in de media breed uitgemeten maar het is niet onwaarschijnlijk dat andere automerken ook gerommeld hebben met testen. Dit kan namelijk op verschillende manieren gebeuren. De consument is uiteindelijk het slachtoffer en indirect ook het milieu. De testen voor auto’s moeten zorgvuldiger worden uitgevoerd en bovendien zal men de testen daadwerkelijk in de praktijk moeten uitvoeren in plaats van een testruimte.