DAF Trucks gaat in het Verenigd Koninkrijk meedoen aan een proef met betrekking tot platooning. Het woord platooning is Engels en wordt gebruikt voor het gekoppeld rijden van voertuigen. Meestal gaat het hierbij om vrachtwagens die doormiddel van een soort wifiverbinding met elkaar in contact staan. Hierdoor kunnen vrachtwagen heel dicht achter elkaar aan rijden zonder dat er een grote kans op een botsing bestaat. Als namelijk de voorste vrachtwagen afremt dan zorgt het platooningsysteem er voor dat de volgende voertuigen ook zullen remmen. Je krijgt dus doormiddel van dit gekoppelde systeem een soort kettingreactie in de meest positieve zin van het woord.
Platooning
De voorste truck verstrekt bij platooning de belangrijkste informatie. Dit is niet alleen belangrijk bij remmen maar ook bij versnellen of zelfs bij sturen. De overheid van Groot Brittannië heeft een aantal routes geselecteerd waarop bedrijven innovaties op het gebied van platooning kunnen testen. Door platooning toe te passen kunnen voertuigen minder brandstof verbruiken en efficiënter vracht vervoeren. De doorstroming van het verkeer wordt beter en de uitstoot van schadelijke stoffen zal verminderen.
DAF en platooning
Dit zijn aspecten die ook DAF aanspreken. Al een aantal jaar is DAF Trucks bezig met het ontwikkelen van een platooningsysteem. Daarvoor werkt het bedrijf samen met chipbedrijf NXP en kennisinstelling TNO. Het platooningsysteem zal naast software ook uit sensoren, radars en camera’s bestaan. Met name voor de lange afstand en het transport op hoofdwegen en snelwegen is platooning een geschikt middel. Maar een chauffeur dient wel aanwezig te zijn in de vrachtwagen ook als deze gekoppeld rijd. Indien nodig moeten chauffeurs ingrijpen en daarvoor worden ze speciaal getraind.