Veel mensen die naar een baan zoeken blijven binnen de spreekwoordelijke kaders van hun cv en loopbaan denken. Over het algemeen wordt een baan gezocht die aansluiting biedt op het opleidingsniveau en de werkervaring. Daar is op zich niets mis mee maar het is wel een eenzijdige aanpak. Net als bij andere markten draait het op de arbeidsmarkt om vraag en aanbod. De vraagkant is de kant van de werkgevers en de aanbodkant is de kant van de werkzoekenden. Als je vanuit je eigen cv en loopbaan werk zoekt dan benader je de arbeidsmarkt van de aanbodkant. Je zoekt werk wat past bij jouw cv en arbeidsmarktachtergrond. Een creatievere benadering is zoeken vanuit de vraagkant van de arbeidsmarkt. Kortom waar zijn bedrijven naar op zoek? Vaak zoeken bedrijven vanwege de krapte aan personeel op verschillende kanalen. Deze kanalen variëren van sociale media, jobboards en reguliere websites tot en met persoonlijke contacten en mond tot mond reclame. De vraagkant kan daardoor heel duidelijk in kaart worden gebracht. Het belangrijkste aspect is echter of je als werkzoekende bereid bent om van de gebruikelijke paden af te gaan en op zoek te gaan naar werk buiten de comfortzone.
Bedrijven staan open voor loopbaanverandering
Aan de wil van de bedrijven zal het vaak niet liggen. In de techniek zijn bijvoorbeeld veel banen te vinden en bedrijven willen doormiddel van opleiding, training en maatwerk er alles aan doen om de nieuwe medewerkers te ondersteunen bij de loopbaanstap die ze maken richting de techniek. Ook in de zorg, de bouw en de ICT zijn vaak veel mogelijkheden voor nieuwe instromers. Mensen kunnen vaak meer dan ze denken. Sommige werkervaring uit het verleden kan goed worden vertaald richting een nieuwe baan en een nieuwe sector. Daarover kun je in gesprek gaan met loopbaanadviseurs maar dikwijls ook met uitzendbureaus en detacheringsbureaus. Verder kun je ook vaak met de bedrijven zelf in overleg over je mogelijkheden om een overstap te maken naar een andere baan. Doormiddel van het inwinnen van informatie en advies kun je veel verheldering krijgen over jouw loopbaanperspectieven in een bepaalde sector.
Goede motivatie
Vanuit je hobby, vrijwilligerswerk of andere activiteiten kun je bovendien ook onbewust bepaalde ervaring hebben opgedaan met werkzaamheden ed. Tot slot is ook motivatie een belangrijk onderdeel. Voor veel bedrijven is de motivatie doorslaggevend als het gaat om een behoorlijke loopbaanverandering. Wat motiveert je om deze verandering te maken? Dat is de vraag die vaak centraal staat in de sollicitatiegesprekken die in dit soort trajecten worden gehouden. Probeer voor jezelf altijd een duidelijke motivatie hierop te geven. Dat is niet alleen prettig voor bedrijven maar ook voor jezelf. Een nieuwe stap in je loopbaan is namelijk boeiend maar kost vaak ook inspanning. Een bewuste keuze zorgt er voor dat je de activiteiten die met de loopbaanstap gepaard gaan goed gemotiveerd kunt uitvoeren.