Consumentenvertrouwen in Nederland omlaag in april 2022

Het vertrouwen van Nederlandse consumenten in de economie is aan het dalen. In de maand april van dit jaar zijn inwoners van Nederland opnieuw minder positief over de ontwikkelingen in de economie. Er zijn verschillende factoren die deze daling in het consumentenvertrouwen veroorzaken. Zo is er sprake van hoge energieprijzen, gas en elektrische stroom is weliswaar goedkoper geworden dan een aantal maanden geleden maar de prijzen staan nog steeds op recordniveau als men het vergelijkt met de afgelopen jaren. Daar komt bij dat de inflatie ook in andere segmenten merkbaar is. De woningprijzen zijn omhoog geschoten maar ook voor diensten betaald men meer. Zo zijn de tarieven voor elektromonteurs en installatiemonteurs soms met tientallen euro’s per uur omhoog gegaan. In de woningbouw komen twee prijsstijgingen bij elkaar namelijk de stijging van de uurprijs van personeel en de stijging in de kosten van bouwmaterialen. Dat zorgt er voor dat mensen minder bereid zijn om te kopen en om verbouwingen uit te laten voeren. De aanschaf van een nieuwbouwwoning is voor steeds meer mensen onbereikbaar.

Op bovenstaande ontwikkelingen komt ook nog de oorlog in Oekraïne en de gevolgen die deze oorlog heeft met betrekking tot de internationale handel. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft in kaar gebracht dat het consumentenvertrouwen op het laagste niveau is beland sinds 1986. Dat jaar was het jaar waarin het CBS het consumentenvertrouwen begon te meten. Inmiddels is het consumentenvertrouwen op een minstand van 48 punten beland. Dit zal niet voor iedereen een duidelijk beeld geven van de huidige situatie. Om die reden heeft het CBS even de vergelijking getrokken met 2013, het jaar van de huizenmarktcrisis of kredietcrisis. In 2013 was er dus sprake van een financiële crisis waarin het consumentenvertrouwen heel laag was. De woningprijzen zijn in dat jaar een historisch laag niveau beland. In 2022 is dit oude record echter met de grond gelijk gemaakt. Dat is een opmerkelijke ontwikkeling want in februari waren de uitgaven door consumenten nog met 13,8 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Dit kon echter te maken hebben met een inhaalslag. Veel mensen konden door de lockdowns een tijd niet naar de winkels toe gaan waardoor uitgaven werden uitgesteld. Toen de lockdowns voorbij waren zijn de uitgaven op veel gebieden toegenomen. Dit blijkt echter van korte duur. Het zal niet lang meer duren voordat de huidige ontwikkelingen op het gebied van consumentenvertrouwen ook een effect gaan hebben op de inkomsten van bedrijven. Minder koopbereidheid zorgt over het algemeen voor minder omzet en lagere marges. Het gebrek aan inkomsten kan vervolgens weer een kettingreactie veroorzaken op het gebied van de beloning/ het loon van werknemers.