Consumentenvertrouwen in juni 2022 gedaald naar min 50

Op woensdag 22 juni 2022 werd door het statistiekbureau CBS bekend gemaakt dat het consumentenvertrouwen is gedaald naar een historisch dieptepunt. Deze index behaalde een indexering van -50. Het consumentenvertrouwen is daardoor lager uitgekomen dan in april 2022. In die maand was het consumentenvertrouwen al bijzonder laag. De daling in het consumentenvertrouwen maakt inzichtelijk dat de bereidheid om te kopen onder consumenten extreem laag is. Een groot aantal Nederlanders is pessimistisch over de huidige financiële situatie. dat is niet verwonderlijk want de prijzen zijn door de inflatie omhoog geschoten. De kosten nemen daardoor toe. Zowel de kosten van energie zijn omhoog gegaan maar ook de kosten van levensmiddelen en andere producten die men dagelijks nodig heeft. Men heeft daardoor dikwijls niet de mogelijkheid om te bezuinigen.

Verder zijn de huizenprijzen ook omhoog gegaan waardoor de kans aannemelijk is dat veel mensen ook meer betalen aan hypotheeklasten. Een groot aantal consumenten heeft volgens het CBS niet de behoefte om grote aankopen te doen. Daarnaast zijn veel consumenten ook bezorgd over het komende jaar. Nog niet eerder hebben consumenten zo negatief geoordeeld op dit gebied volgens het CBS. In de maand mei was de inflatie in Nederland nog 8,8 procent. Dat betekent dat de prijzen voor veel Nederlanders 8,8 procent hoger lagen dan in dezelfde maand in 2021. Een groot deel wordt toegeschreven aan de verhoging van de energieprijzen. Daarnaast is er ook sprake van een verhoging van de rente die er voor zorgt dat mensen minder geld kunnen lenen. Bepaalde grondstoffen zijn schaarser geworden waardoor de prijzen toenemen. Veel mensen weten dat deze problemen niet op korte termijn worden opgelost. Dat zorgt er voor dat een groot aantal mensen ook bezorgd is over de toekomst.