Consumentenbond klaagt bedrijven aan vanwege krimpflatie in 2023

De Consumentenbond gaat een aantal bedrijven aanklagen vanwege zogenaamde krimpflatie. Naast het begrip graaiflatie is ook het begrip krimpflatie gekoppeld aan de economische ontwikkelingen rondom inflatie. Doormiddel van het verminderen van de inhoud van verpakkingen zouden bedrijven consumenten misleiden. Deze misleiding is vooral aan de orde wanneer bedrijven de prijzen gelijk houden of zelfs verhogen terwijl de inhoud van de verpakking minder is. De afgelopen tijd heeft de Consumentenbond onderzoek gedaan naar krimpflatie. Er zijn nieuwe voorbeelden gevonden van bedrijven die zich met deze praktijken bezig zouden houden. In totaal zou de Consumentenbond meer dan dertienhonderd meldingen hebben ontvangen over producten die minder inhoud hadden in de verpakking terwijl de prijs gelijk bleef of hoger is geworden.

Gevolgen van krimpflatie

Door krimpflatie zijn consumenten volgens de Consumentenbond in sommige gevallen wel meer dan 28 procent duurder uit. Dat is natuurlijk niet uit te leggen, ook niet in een tijd van inflatie. De Consumentenbond staat overigens niet alleen in de strijd tegen oneerlijke prijzen in de supermarkten. De Autoriteit Consument & Markt riep producenten en supermarkten al eerder in 2023 op om transparanter te zijn over prijswijzigingen. De Consumentenbond constateert dat deze transparantie nog nauwelijks aanwezig is. De belangenorganisatie voor consumenten is daarom in gesprek getreden met brancheorganisaties van supermarkten en fabrikanten. Deze gesprekken hebben echter niets opgeleverd. De Consumentenbond gaat daarom nu een aantal voorbeelden van krimpflatie aan de rechter voorleggen voor een oordeel.