In de media wordt het beeld geschetst dat er grote behoefte is aan technologie. Consumenten zouden een voortdurende vraag hebben naar betere apparatuur om in hun behoeften te voorzien. Men zou zich ook kunnen afvragen of deze behoefte niet van buitenaf wordt aangekweekt. Worden mensen niet bewust gemaakt van het feit dat technologie een deel van hun werkzaamheden kan overnemen? Immers we willen toch allemaal meer doen in minder tijd. De vraag om meer techniek en technologie is daarom een hele logische vraag. Toch moet het voor de kritische mens inmiddels duidelijk zijn geworden dat deze ontwikkelingen ook een keerzijde met zich meedragen. Als techniek namelijk meer handelingen overneemt van de mensen dan worden die mensen ook minder ontwikkeld in het handelen zelf. Mensen worden als het ware meer afhankelijk van de techniek zelf.
Wetenschap en techniek
Nu kunnen we techniek als een abstract begrip beschouwen waardoor er in feite weinig gevaar in schuilt. Immers hoe schadelijk is het om te constateren dat we afhankelijker zijn geworden van de techniek in het algemeen. Er zijn echter voldoende filosofen (waaronder Martin Heidegger) die hebben gewezen op de effecten van het voortdurende vragen naar techniek. Waar in het verleden de kerk en de overheid een belangrijke sturende rol hadden in de maatschappij blijken nu de wetenschap en de techniek de rol over te nemen. Echter hebben wetenschap en techniek geen moraliteit, empathie of gevoel voor tendensen. In plaats daarvan is de techniek klinisch en beweert de wetenschap met feiten te komen.
Echter zijn deze feiten dikwijls uit onderzoeken naar voren gekomen die van te voren een bepaalde richting op gestuurd worden. Als een organisatie bijvoorbeeld een bepaalde technische oplossing wil gaan ontwikkelen kunnen de onderzoeksvragen zo worden geformuleerd dat er daadwerkelijk een behoefte kan ontstaan door het onderzoek zelf. Bijvoorbeeld: vind u het ook niet makkelijker om contactloos te betalen? Media, wetenschap en politiek kunnen op dit gebied zelfs samenwerken. Als de overheid beweert dat bij betaalverkeer de kans op een (corona)besmetting groter is dan kan de wetenschap dit ondersteunen met een onderzoek. Vervolgens kan een bedrijf die een app wil ontwikkelen voor contactloos betalen hiervoor een eigen onderzoek implementeren waarbij men meteen de indruk krijgt dat contactloos betalen er voor zorgt dat je de eigen veiligheid en de veiligheid van anderen bevorderd.
Techniek in de mens
Zo blijkt de wetenschap de aangever en de technologie de oplossing. Als later aan het licht komt dat de besmettingen in de loop der tijd veel minder riskant zijn geworden is de techniek al weer een stap verder en zijn mensen gewend geraakt aan het ‘nieuwe normaal’. Door deze stappen zijn mensen in toenemende mate afhankelijker geworden van de techniek. Deze ontwikkeling blijft doorgaan na juni 2025. Echter moeten we ons ook realiseren dat techniek als vaardigheid kan worden beschouwd. Een mens kan zelf ook over een goede techniek beschikken, in het werk maar ook in de sport. Zolang de mensen zelf in staat zijn om hun goede techniek te ontwikkelen en toe te passen zullen er ook vakmensen blijven bestaan. Als we door technologie afleren hoe we techniek moeten toepassen zullen we steeds makkelijker, luier en incompetenter worden de komende jaren.