Consumenten gaven online 12,4 miljard uit van begin januari tot eind juni 2020

In de eerste zes maanden van 2020 hebben consumenten in totaal 12,4 miljard euro uitgegeven online. Dat bedrag ligt vier procent hoger dan in dezelfde periode in 2019. Dat komt vrijdag 25 september 2020 naar voren uit cijfers die zijn gepubliceerd door de brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

Volgens deze organisatie is de stijging pas na een aantal maanden op gang gekomen. In het eerste kwartaal was er namelijk nog sprake van een daling in de uitgaven van consumenten online. Na verloop van tijd steeg het aantal uitgaven op internet van consumenten. Vooral in het tweede kwartaal werden veel spullen online verkocht. Vliegreizen en vakanties werden juist minder vaak gekocht via internet. In het tweede kwartaal daalde het aantal online transacties voor vliegreizen met ruim een derde ten opzichte van 2019. Van producten die normaal gesproken online werden gekocht steeg het aantal transacties juist met 50 procent.

Thuiswinkel.org geeft aan dat door de lockdown juist meer transacties plaatsvonden via internet. Niet alleen kochten consumenten met ervaring in online kopen meer maar er kwamen ook meer consumenten in webshops door de lockdown. Het aantal consumenten dat online producten kocht nam toe met 7 procent. Dat betekent dat er grofweg 800.000 meer consumenten online inkopen deden. Daardoor kwam het totale aantal consumenten dat actief een online aankoop heeft gedaan op 12,5 miljoen.