CO2 uitstoot auto’s blijkt hoger met nieuwe meetmethode

Er wordt een nieuwe meetmethode ingevoerd met betrekking tot de CO2 emissie van auto’s. Deze nieuwe methode moet er voor zorgen dat de CO2 uitstoot van auto’s duidelijker in kaart wordt gebracht. Bovendien moet de nieuwe testmethode moeilijker gemanipuleerd kunnen worden door malafide autoproducenten. De nieuwe meetmethode is technisch gezien beter maar is daarnaast ook strenger. De test levert een hogere CO2 uitstootindicatie dan de vorige testmethode. Volgens het Britse Jato Dynamics stoten personenauto’s op basis van de nieuwe CO2-meetmethode 18 gram meer CO2 per kilometer uit dan eerder werd aangegeven.

CO2 emissie
De gemiddelde CO2 uitstoot die uit de testen van auto’s naar voren komt ligt ongeveer 10 gram per kilometer hoger. Met name bij de luxe sedans en middelgrote SUV’s is er een groot verschil merkbaar tussen de oude testmethode en de nieuwe testmethode volgens Jato Dynamics. Dit bericht werd vrijdag 3 augustus 2018 bekend gemaakt. Luxe sedans en middelgrote SUV-voertuigen zouden een CO2 toename hebben ten opzichte van de vorige testmethode van respectievelijk 18,3 en 16,7 gram. Stadsauto’s zouden 6,6 gram meer CO2 uitstoten en kleine SUV’s ongeveer 7,5 gram CO2 per kilometer.

Nieuwe emissietesten
De nieuwe CO2 emissietesten die worden gedaan voor voertuigen in Europa scheppen daardoor een ander beeld van de milieubelasting en luchtvervuiling van Europese auto’s. Dat zorgt er voor dat het wagenpark van Europa in 2019 gemiddeld 130 gram CO2 per kilometer uitstoot. Deze gemiddelde uitstoot is in 2018 nog ongeveer 118 gram CO2 per kilometer. De hogere uitkomst op basis van de nieuwe CO2 testen is voor Europese autofabrikanten geen goed nieuws. De richtlijnen die klimaatakkoorden zijn vastgelegd blijven namelijk staan. Dat betekent dat autofabrikanten vanaf 2020 voertuigen moeten produceren met een maximale CO2 emissie van 95 gram per kilometer. Nu blijkt op basis van de nieuwe test dat de huidige auto’s daar verder bij vandaan liggen.

New European Driving Cycle (NEDC)
Tot voor kort werd de CO2 emissie van auto’s in Europa bepaald doormiddel van de New European Driving Cycle (NEDC). Deze methode bleek echter niet goed te werken. Daarom was er veel kritiek. Bij New European Driving Cycle testmethode werd gebruik gemaakt van een kunstmatige omgeving met een rollerbank. Dat betekende dat de auto’s onder laboratoriumomstandigheden getest werden en die omstandigheden konden worden beïnvloed door autoproducenten die speciale systemen installeerden in hun voertuigen die de testmethode waarnamen en daar hun emissie op aanpasten. Hierdoor ontstond de term sjoemelsoftware die de basis vormde voor het dieselschandaal.

Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP)
De New European Driving Cycle wordt vervangen door de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure die veel nauwkeuriger is. Deze keuring is echter wel verplicht waardoor autoproducenten in Europa hun nieuwe voertuigtypen in de toekomst allemaal aan de WLTP moeten onderwerpen om een typegoedkeuring van een voertuig te krijgen. Nu deze nieuwe testmethode een hogere CO2 emissie weergeeft wordt het lastiger om aan de richtlijnen te voldoen.