Chinese autoverkoop daalt in juli 2019 voor dertiende maand op rij

De autoverkoop in China is in de maand juli voor de dertiende maand op rij gedaald. Dit werd afgelopen maandag bekend gemaakt door de Chinese brancheorganisatie voor autofabrikanten. Volgens deze organisatie daalde de autoverkoop in juli maandag met 4,3 procent op jaarbasis. Juli is nu al de dertiende maand waarin de autoverkoop in China terugloopt. In de maand mei van 2019 was er nog sprake van een daling van 16,4 procent. De maand juni liet een daling zien van 9,6 procent.

De belangrijkste oorzaak waarom Chinezen minder auto’s zouden kopen is de vertragende economische groei. Daardoor stellen veel mensen en bedrijven de aanschaf van een auto uit. Ook het handelsconflict met de Verenigde Staten zorgt er voor dat er minder auto’s worden verkocht buiten China op de Amerikaanse markt. Chinese brancheorganisatie gaan er vanuit dat de autoverkoop dit jaar zal gaan dalen met 5 procent. Deze verwachte daling zorgt er voor dat Chinese ondernemingen in de automotive hun verwachtingen over 2019 hebben gewijzigd. De winstverwachting maar ook de omzetverwachting van veel autoproducenten in China is naar beneden bijgesteld.

Er zijn verschillende autofabrikanten die een deel van hun productie in China laten uitvoeren. Hierbij kun je denken aan fabrikanten zoals PSA Group de moederorganisatie van Peugeot. Deze autoproducent is zelfs genoodzaakt het personeelsbestand in de fabrieken in China aan te passen vanwege de huidige ontwikkelingen.