Chauffeurs op uitzendbasis worden ingezet om staking streekvervoer op te vangen in 2018

De vakbonden voeren stakingen uit in het openbaar vervoer in Nederland. Dat zorgt er voor dat het streekvervoer moeite heeft om haar planning te halen. Het tekort aan personeel dat ontstaat door de stakingen in het streekvervoer worden echter opgevangen door uitzendkrachten aldus de vakbonden. Buschauffeurs die via een uitzendbureau werken worden door de vervoersbedrijven extra ingezet zodat de ritten toch door kunnen gaan. Ondanks de stakingen gaan veel uitzendkrachten toch rijden.

FNV-kaderlid Rien Lieman geeft aan dat uitzendkrachten met een 0-urencontract verschillende redenen hebben om toch nog hun werkzaamheden voort te zetten. Uitzendkrachten met een 0-urencontract krijgen namelijk geen uitkering over de periode dat er gestaakt wordt. Bovendien krijgen deze uitzendkrachten per uur betaald. Dat betekent dat als ze niet rijden er ook geen uren kunnen worden uitbetaald. Geen werk heeft dan automatisch geen inkomsten tot gevolg. Dit heeft Lieman tegen RTV Drenthe gezegd. Uitzendkrachten willen meestal graag in aanmerking komen voor een langdurig dienstverband en ze zijn bang dat ze een rechtstreeks contract kunnen vergeten als ze meedoen met de staking.

RTV Noord heeft aangegeven dat de vakbond FNV inmiddels aangifte heeft gedaan tegen Qbuzz gedaan vanwege ‘besmet werk’. De vakbond geeft aan dat Qbuzz de regels overtreed door uitzendkrachten extra in te zetten op lijnen waarvoor ze in eerste instantie niet waren ingepland. De woordvoerder van het streekvervoer, Michel van der Mark, ontkent echter dat de regels worden overtreden: “We doen dit op een heel nette manier. We bieden mensen nieuw werk aan, iets dat ze anders niet zouden doen.”