Brengt bedrijf Ehang Inc eerste bemande drone op de markt in 2016?

Bijna iedereen heeft wel eens gehoord van drones of heeft ze gezien. Zelfs Nederlandse speelgoedwinkels verkopen de kleine onbemande vliegtuigjes aan kinderen. Drones worden ook steeds vaker gebruikt voor het maken van foto´s en filmopname´s vanuit de lucht. De volgende logische stap is dat men gaat kijken wat men met drones kan vervoeren. Het Chinese bedrijf Ehang Inc heeft de primeur op het gebied van het vervoeren van mensen. Dit bedrijf heeft naar eigen zeggen de eerste passagiersdrone ter wereld ontworpen en geproduceerd.

In de eerste week van januari 2016 heeft het bedrijf Ehang Inc de nieuwe drone getoond op de gadgetbeurs CES in Las Vegas. Deze drone draagt de naam Ehang 184. De zepassagiersdrone lijkt op andere drones en bevat ver propellers. Deze propellers zorgen er voor dat het toestel kan vliegen. Bovenop het onderstel is echter een cabine geplaatst waarin 1 persoon kan plaatsnemen. In totaal kan de drone maximaal 100 kilogram aan extra gewicht vervoeren. De Drone pas opgevouwen op een parkeerplaats.

Technische gegevens van passagiersdrone Ehang 184
De totale vliegduur is 23 minuten op zeeniveau volgens fabrikant Ehang Inc. In twee uur kan de passagiersdrone volledig worden opgeladen. De drone bevat een leeslampje en een ruimte voor een klein voorwerp zoals een tas. Verder bevat de Ehang 184 een airco-installatie.

De persoon in de drone stippelt de route van te voren uit. Vervolgens geeft hij of zij het commando om op te stijgen of te landen via een klik op een tablet. In totaal kan de drone op een hoogte van 300 tot 500 meter van de grond vliegen. De maximale hoogte is 3,5 kilometer boven zeeniveau. De maximale snelheid van de Ehang 184 is 100 kilometer per uur. De drone zal ongeveer tussen de 200.000 en 300.000 dollar kosten. Dit bedrag is omgerekend tussen de 185.000 euro en 275.000 euro.

Reactie van Technisch Werken
Het is natuurlijk vanuit technisch perspectief interessant dat er nu bemande drones zijn. Daardoor voldoet de omschrijving van drone eigenlijk niet meer. Deze omschrijving is namelijk onbemand vliegtuig of onbemand luchtvaartuig. Door een drone te bemannen is een drone in feite geen drone meer maar een klein bemand vliegtuig.

Het is echter afwachten of deze bemande drones eigenlijk wel in gebruik genomen mogen worden. Door drones te bemannen heb je in feite nieuwe vervoersmiddelen ontwikkelt en dat levert gevaren op voor zowel de ‘bestuurder’ als de omgeving waar de bemande drones zullen gaan vliegen. Is er bijvoorbeeld gevaar voor het overige vliegverkeer. Daar zal nieuwe wet en regelgeving voor ontwikkelt moeten worden. Gezien de problemen met de huidige drones zal dat niet eenvoudig worden.