Branchevereniging ACEA pleit voor meer realistische autotesten

Het schandaal met de frauduleuze software van bepaalde dieselmodellen van VW heeft de autowereld behoorlijk opgeschud. VW merkt dat consumenten het vertrouwen in Das Auto behoorlijk zijn verloren. Dit kost geld. Bovendien zal er in de autowereld ook een structurele verandering moeten worden doorgevoerd. Autofabrikanten moeten worden ontmoedigd om nieuwe frauduleuze praktijken uit te voeren. Daarom moeten er nieuwe testen komen die de  uitstoot van auto’s in praktijk meten. Het testen van auto’s in een specifieke testomgeving of laboratorium blijkt namelijk fraude mogelijk te maken. Branchevereniging ACEA heeft al benoemd voorstander te zijn van een praktijktest.

Real Driving Emissions-test
Het duurt nog wel een behoorlijke tijd voordat er daadwerkelijk nieuwe praktijktesten worden ingevoerd. Men heeft het over Real Driving Emissions-tests die in september 2017 worden ingevoerd en de werkelijke uitstoot moet meten, in plaats van laboratoriumuitslagen. De nieuwe testen zullen er voor zorgen dat verschillende autofabrikanten hun auto’s aanzienlijk moeten optimaliseren op het gebied van het beperken van CO2 emissie. De ACEA verwacht dat het voor automakers moeilijk tot uiterst moeilijk zal worden om voor september 2017 aan de nieuwe voorwaarden te voldoen. Verder merken de automakers de gevolgen van de nieuwe testen doordat een groot aantal dieselmodellen eerder dan verwacht uit de productie moeten worden gehaald.

Reactie van Technisch Werken
Dieselmotoren stoten over het algemeen minder CO2 uit dan verbrandingsmotoren die op benzine draaien. Volgens de ACEA is het verschil ongeveer 15 tot 20 procent. De ontwikkelingen in de autobranche zijn voor een groot deel gekoppeld aan de politieke ontwikkelingen. Het vertrouwen van de politiek in de autobranche is geschaad. Daarom moet de politiek er wel voor zorgen dat de controles en de testen strenger worden. Door de praktijktesten zullen auto’s naar verwachting nog betere milieuprestaties leveren. De ACEA denkt dat Europese emissietesten in de toekomst de meest realistische autotesten ter wereld zullen zijn.