Bij Volkswagen verdwijnen tot 2021 ongeveer 30.000 banen

Volkswagen is een bekende autoproducent die de afgelopen maanden veel in het nieuws geweest in de nasleep met betrekking tot het dieselschandaal dat ook wel het schandaal met de sjoemelsoftware wordt genoemd. Dit schandaal heeft grote gevolgen gehad met betrekking tot de bedrijfsvoering van Volkswagen. De autoproducent gaat nu haar organisatie veranderen.  Tot 2021 schrapt het concern ongeveer 30.000 banen. Het overgrote deel van de banen die geschrapt worden zullen in Duitsland verdwijnen. In Duitsland gaan namelijk ongeveer 23.000 banen verloren.

De ontslagen zullen de komende vier jaar plaatsvinden. Volkswagen verwacht echter dat er geen gedwongen ontslagen zullen plaatsvinden en dat de krimp wordt gerealiseerd door een natuurlijk verloop.

Elektrische auto’s
Misschien zou men vermoeden dat het verdwijnen van de banen te maken heeft met het dieselschandaal van Volkswagen. Het autoconcern geeft aan dat de reductie van het personeelsbestand vooral het gevolg is van de omschakeling die Volkswagen maakt van de productie van auto’s met een verbrandingsmotor naar auto’s met een elektromotor. Auto’s die elektrisch aangedreven zijn worden met minder personeel vervaardigd dan auto’s met verbrandingsmotoren. Doordat men is omgeschakeld naar elektrische auto’s worden echter ook nieuwe banen ingevoerd. Er zijn volgens het bedrijf 9000 nieuwe banen ontstaan. Dit zijn voornamelijk ict’ers en elektrotechnici. Zij komen in de plaats van duizenden werktuigbouwkundige monteurs die op dit moment nog aan het werk zijn in de autofabrieken van Volkswagen.

Onderdelen van auto’s
Auto’s met verbrandingsmotoren bestaan uit ongeveer 800 losse onderdelen. Een elektrische auto heeft ongeveer 20 onderdelen plus de vier wielen. Een elektrische auto heeft bijvoorbeeld geen versnellingsbak en heeft ook geen katalysator. Daarnaast bevatten elektrische auto’s ook minder bedrading dan een auto met een verbrandingsmotor. Dit zegt hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven. Volgens hem is het daardoor heel goed mogelijk dat voor de productie van elektrische auto’s veel minder mensen nodig zijn.