Bekende kledingmerken zijn in 2016 niet duurzaam genoeg

Veel grote bekende kledingmerken maken nog nauwelijks of geen gebruik van duurzaam geproduceerd katoen. Dit komt naar voren uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het Solidaridad in Utrecht, het Wereld Natuur Fonds en Pesticide Action Network (PAN) UK. Deze instanties hebben opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de herkomst van het katoen dat wordt gebruikt voor kleding die geproduceerd wordt onder een aantal bekende kledingmerken. In het onderzoek wordt duidelijk gemaakt dat kleding van de volgende merken in ieder geval duurzaam katoen bevat:

  • IKEA,
  • C&A,
  • H&M,
  • Adidas,
  • Nike.

Deze bekende merken kopen duurzaam geproduceerd katoen in. Deze merken behoren echter tot de minderheid. Ongeveer tachtig procent van de wereldmerken die onderzocht zijn gebruiken katoen dat niet duurzaam is verkregen. Het gaat hierbij om onder andere de volgende kledingmerken:

  • Hudson’s Bay,
  • Walmart ,
  • Burberry,
  • Nordstrom,
  • Macy’s,
  • Richemont,
  • Ralph Lauren,
  • Gap.

Duurzaam of niet duurzaam katoen
Of katoen duurzaam is of niet heeft in belangrijke mate te maken met de manier waarop de katoen is geteeld. Als er veel kunstmest, pesticiden en (leiding)water is gebruikt wordt dat beschouwd als niet duurzaam telen. Het gebruik van kunstmest en pesticiden is niet alleen slecht voor het milieu. Het is ook slecht voor de boeren. Bovendien brengt het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen ook de nodige kosten met zich mee. Daardoor kunnen vooral kleine katoentelers nauwelijks rondkomen.

Tachtig procent van de hiervoor genoemde kledingmerken maakt gebruik van niet duurzame katoen. Het is echter onduidelijk hoeveel katoen de verschillende kledingmerken precies inkopen. In het onderzoek zijn volgens Solidaridad in ieder geval 37 kledingmerken opgenomen die naar verwachting het meeste katoen in hun producten verwerken.

Van deze 37 kledingmerken maken 29 kledingmerken geen gebruik van duurzaam katoen aldus het onderzoek. De bedrijven geven echter in hun reactie aan dat veel consumenten weinig interesse hebben in duurzaam katoen. Bovendien kost katoen dat duurzaam is verworven meer geld. Daardoor worden producten van duurzaam katoen duurder. De milieuorganisatie zeggen in een gezamenlijke reactie dat de milieuverantwoorde teelt van katoen alleen succesvol kan worden als alle grote kledingmerken wereldwijd meewerken aan het verduurzamen van de katoenteelt. In 2015 was ongeveer dertien procent van alle katoen die werd geproduceerd duurzaam.

Reactie van Technisch Werken
Imago is voor kledingmerken van groot belang. Vooral als het duurdere kledingmerken betreft willen consumenten een goed gevoel overhouden aan hun aankoop. Dit goede gevoel gaat verder dan het uiterlijk en de kwaliteit van het product. Consumenten vinden het ook belangrijk dat ze een maatschappelijk verantwoord product hebben gekocht. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt daardoor ook belangrijker. Dit maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt ook wel mvo genoemd. Bij mvo heeft men het ook over de verwerking en inkoop van grondstoffen. Katoen is een belangrijke grondstof voor kleding. Daarom kijkt men ook bij kledingmerken waar dit katoen vandaan komt en of het op een verantwoorde wijze is geteeld. Als dit het geval is zal dat voor een bepaald kledingmerk alleen maar een grote imagoboost geven.