Bedrijfsleven betaalt miljoenen aan influencers in 2019

Nederlandse bedrijven betalen veel geld aan zogenaamde influencers op internet. Influencers zijn mensen die acties zijn op social media zoals YouTube of Instagram. Een influencer onderscheid zich van andere gebruikers van social media door het aantal volgers. Een influencer is in feite een beïnvloeder van andere mensen. Door het grote aantal volgers kan een influencer zijn of haar boodschap of videobeelden naar meerdere mensen tegelijk sturen.

Bedrijven vinden deze ontwikkeling heel interessant. Er worden complete marketingcampagnes ontwikkeld waarbij influencers een belangrijke rol krijgen. Veel influencers schrijven bijvoorbeeld een blog of een recensie over bepaalde producten, diensten of bedrijven. Omdat een groot aantal volgens deze reactie kan lezen is het voor een bedrijf geweldig als deze recensie positief is. Als de recensie echter negatief is zal dit effect hebben op de beeldvorming over een bedrijf in de markt. Influencers worden daarom in de praktijk vaak professioneel en zorgvuldig benaderd door bedrijven. Veel bedrijven geven geld uit aan reclamecampagnes die gericht zijn op influencers of waarvan deze groep mensen een onderdeel vormt. In totaal zou het bedrijfsleven naar schatting tientallen miljoenen euro’s uitgegeven aan dit soort advertenties. Dat komt naar voren uit een rondgang langs reclamebureaus van de NOS.

Afgelopen zaterdag werden in Amsterdam de VEED awards uitgereikt. Deze prijzen zijn zogenaamde publieksprijzen en worden toegekend aan populaire YouTubers en Instagrammers. Influencers zijn zich bewust van hun invloed op internet en werken er heel hard voor. Omdat de meeste influencers ook graag geld willen verdienen staan ze open voor een samenwerking met bedrijven. Toch worden hier vaak ook keuzes gemaakt. Niet elk bedrijf wordt geaccepteerd door de influencer. De meeste onder hen maken een selectie om hun geloofwaardigheid op internet te handhaven. Hoeveel influencers precies verdienen is moeilijk te bepalen. Er worden namelijk ook veel ‘barterdeals’ gemaakt.

Dit zijn speciale deals waarin een YouTuber bijvoorbeeld een vakantie krijgt van een populair reisbureau. Deze beloning krijgt de YouTuber als hij of zij dan op vakantie zegt via welk reisbureau de reis is geboekt. Vaak krijgen influencers ook spullen toegestuurd van bedrijven om er een recensie over te schrijven. Uit een onderzoek van marketingbureau Mediakix komt naar voren dat er in 2018 wereldwijd meer dan 3,7 miljoen gesponsorde foto’s en video’s geplaatst werden op Instagram. Dit aantal is een verdriedubbeling ten opzichte van 2016.