Bankklanten zijn ontevreden over voortdurend stijgende kosten betaalpakketten in 2019

Volgens een onderzoek van de Consumentenbond zijn bankklanten in Nederland ontevreden over de stijgende kosten van de betaalpakketten van banken. De resultaten van het onderzoek werden maandag 25 februari 2019 door de Consumentenbond in de media gebracht. Volgens de organisatie zijn veel bankklanten ontevreden over de prijsstijgingen die banken doorvoeren voor betaalpakketten maar zijn er maar weinig mensen die daadwerkelijk besluiten om over te stappen naar een andere bank. Volgens de consumenten die aan het onderzoek hebben deelgenomen worden de kosten voor bankklanten wel verhoogt maar worden geen extra diensten verleend. De dienstverlening wordt zelfs versoberd.

Naast de oplopende kosten voor betaalpakketten worden juist de spaarrentes laag gehouden. De top van de banken kan echter wel rekenen op een bonus. Dit bonusbeleid is voor veel consumenten ook een reden tot ontevredenheid. De afgelopen maanden hebben de ASN Bank en SNS de vaste kosten voor betaalpakketten met 10 procent laten stijgen. Bij Triodos werden de tarieven zelfs met 20 procent verhoogd. Daarnaast betalen de klanten van Triodos inmiddels het dubbele voor hun kosten als zij maandelijks papieren afschriften willen ontvangen van de bank.

De Rabobank wil de tarieven voor betaalpakketten, papieren afschriften en overschrijven met een formulier per 1 april opvoeren. De ABN AMRO heeft de kosten voor onder andere papieren afschriften en verzendenveloppen verhoogd, terwijl Rabobank per 1 april de tarieven voor betaalpakketten, papieren afschriften en overschrijven met een formulier opschroeft. Volgens de Consumentenbond heeft slechts 4 procent van de deelnemers aan het onderzoek een overstap gemaakt naar een andere bank. Een groot deel van de respondenten gaf aan dat ze geen overstap maakten naar een andere bank om dat “alle banken hetzelfde zijn”. Dat maakt tevens duidelijk dat veel consumenten een negatief beeld hebben van de bankensector en de klantvriendelijkheid van banken naar bankklanten.